Ragnar Unge: Tydliga förändringar i konsumtionsmönstret 2019

Lucka 22 Bakom lucka 22 finns vd:n för Miljömärkning Sverige, Ragnar Unge. Han berättar om hur konsumenterna 2019 kommer drivna utvecklingen framåt, när politikerna inte gör det.

Ragnar Unge: Tydliga förändringar i konsumtionsmönstret 2019
Miljömärkning Sverige

Vilka är 2018 års viktigaste hållbarhetshändelser inom ditt område? 

– 2018 var året då de första Svanenmärkta fonderna lanserades på marknaden. Den finansiella sektorn är förstås mycket viktig om vi ska ställa om till full hållbarhet i världen. Att med miljömärkning och andra verktyg då påverka pengaströmmar och kapitalets makt blir ett viktigt steg i det arbetet. Vid året slut fanns det 24 Svanenmärkta fonder från 14 olika förvaltare, med ett gemensamt kapital på cirka 100 miljarder kronor, säger Ragnar Unge.

Vilka hållbarhetstrender ser du inför 2019 inom ditt område?

– 2019 tror jag blir året då konsumentmakt och den enskilda individens påverkan blir betydande. I en värld där politiken kanske visar sig inte riktigt räcka till, blir det vi enskilda människor som får ta ansvar och gå före. Jag tror vi kommer se tydliga förändringar i konsumtionsmönstret, och ett ökat beteende att ”handla rätt”. Det kommer så förhoppningsvis i sin tur att leda till att politikerna blir modigare och på sikt tar de rätta besluten.

Vad hoppas du på ska hända under 2019?

– Tjänstekonsumtion kommer framöver bli allt viktigare, och för 2019 hoppas jag för vår del att fler Svanenmärkta tjänster tar fart på marknaden. Vi har ju haft stor framgång med Svanenmärkta hotell, städtjänster, tvätterier med flera. Och de senaste åren också med husbyggande. Nu hoppas jag på Svanenmärkta renoveringstjänster; vi har ett stort fastighetsbestånd i Sverige som hållbart behöver rustas upp, samt energieffektiviseras. Tänk om Svanen kunde bli den drivkraft som också får det att hända!, avslutar Ragnar Unge.

Miljö & Utvecklings julkalender: 

Lucka 1: ”Det går inte att blunda för kemikalieproblemen”

Lucka 2: Klimatkämpe berättar om trenderna 2019

Lucka 3: Valet till EU-parlamentet viktigast 2019

Lucka 4: Fysikprofessorn hoppas på billigare förnybar el 2019

Lucka 5: ”2018 blev växtbaserade livsmedel plötsligt mainstream”

Lucka 6: Mattias Goldmann: 2019 blir delningsekonomis år

Lucka 7: Naturskyddsföreningen: ”Biologisk mångfald får utrymme i samhällsdebatten”

Lucka 8: Akea: ”Lagkravet på hållbarhetsrapportering har gjort sitt”

Lucka 9: Svante Axelsson: Större fokus på CCS-teknik väntar

Lucka 10: Nudie Jeans: ”Vi ser ett fortsatt fokus på det återvunna plagget”

Lucka 11: Esam: 2018 visade mycket drivkraft kring klimatfrågor

Lucka 12: Nordea: Bankerna behöver erbjuda lösningar inom hållbara finanser

Lucka 13: Per Bolund: 2019 ökar trenden med grönt sparande

Lucka 14: Nyamko Sabuni: Stadsomvandling är en nyckel till hållbar framtid

Lucka 15: Tess Waltenburg: Sociala medier viktigt för en hållbar utveckling

Lucka 16: Rickard Nordin: Polariseringen måste brytas

Lucka 17: Anette Nordvall: ”Jag ser ett stort förändringsintresse för investeringar”

Lucka 18: Han hoppas på mer innovation kopplat till klimatfrågan

Lucka 19: Johanna Grant: Klimatpositiv har blivit ett buzzword

Lucka 20: Bygg: Stort fokus på cirkulära flöden – trend 2019

Lucka 21: Svenskt Vatten: ”Den som tror att EU inte påverkar oss måste tänka om”

Fakta

Miljö & Utvecklings julkalender 2018

En julkalender där vi samlar några av hållbarhetsbranschens proffs, som får berätta om 2018 års viktigaste händelser inom deras olika områden. Bakom varje lucka döljer sig en ny person – med spännande spaningar inför 2019.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.

Det senaste