3D-tekniken som kan minska avfallet inom sminkindustrin

Sustaintech Selah Li fick nog av alla sminkprodukter som slängs utan att de används – och utvecklade en ny 3D-anpassad teknik som tillverkar produkter på beställning.

3D-tekniken som kan minska avfallet inom sminkindustrin
Selah Li och Marc van Almkerk, grundare till Ellure. Foto: Elure.

Redan i ålder funderade Selah Li mycket över det konstanta flödet av varor i den så kallade slit och slängkulturen. Tankarna följde med henne även in i vuxen ålder och när hon en dag studerade ett foundationmärke med uppemot 50 olika färger i ett stort varuhus föddes idén till det som idag är startuppbolaget Ellure.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Miljö & Utveckling premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
  • Full tillgång till allt digitalt material
Redan prenumerant?

– Jag funderade över om alla de olika färgerna verkligen såldes. När jag kollade upp det närmare insåg jag att så inte var fallet. Jag började grotta ner mig ännu mer och kom fram till att omkring 10 till 20 procent av alla sminkprodukter som tillverkas slängs innan de har sålts, och troligtvis ännu fler innan de har använts. Det är inte rätt väg att gå, säger hon.

Kan hjälpa kosmetikaföretag att minska avfallet

Samma år, 2017, gick Selah Li programmet människa-datainteraktion vid KTH i Stockholm. Där lärde hon sig bland annat om 3D-printing och kundanpassning och började fundera över hur hon skulle kunna använda sig av det för att minska avfallet av sminkprodukter.

Två år senare var idén i mål. Tillsammans med Marc van Almkerk, som är medgrundare till Ellure, utvecklade Selah Li en 3D-printer som producerar kosmetika på beställning. Tekniken kan hjälpa kosmetikaföretag att minska sitt avfall.

Fakta

Ellure

  • SÄTE: Stockholm.
  • GRUNDARE: Selah Li, Marc van Almkerk.
  • OMSÄTTNING: 10 000 kr (2021).
  • MÅL: Sätta en ny standard inom kosmetikaindustrin.

– Jag tror att människor har en önskan och ett behov av att känna sig vackra och jag tycker att vi ska hjälpa människor att uppnå det. Sedan forntida Egypten har människor använt sig av smink, så det är inte något jag tycker att vi ska sluta erbjuda. Men sättet vi konsumerar och producerar smink på idag är extremt slösaktigt. I utvecklingsländer ser vi också att människor ställer allt högre krav på smink, därför måste vi snabbt börja hitta hållbara lösningar, säger hon.

Vad tänker du om sminkindustrins syn på hållbarhet?

– Många företag inom sminkindustrin har tillväxt som affärsmodell, vilket innebär att man vill sälja fler och fler produkter. När man sedan pratar om hållbarhet handlar det ofta om att vi behöver återvinna mer. Men grundproblemet är inte att det återvinns för lite, utan att det tillverkas för mycket, säger hon och fortsätter:

– När det kommer till hållbarhet pratar många också om att smink måste innehålla naturliga ingredienser. Men sett ur ett livscykelperspektiv har det i vissa fall ett större miljöavtryck, till exempel ett sällsynt material som kommer från Amazonas regnskog.

Fakta

Så fungerar tekniken för läppstift

  • Genom att ladda upp en bild på sig själv i Ellures ”shade creator”, som finns på deras hemsida, kan kunden välja mellan över 10 000 färger. Därefter gör kunden en beställning med den valda färgen på läppstiftet.
  • Efter beställningen kommer 3D-printern, med hjälp av en algoritm, formulera läppstiftet.
  • När processen är klar skickas formeln till Ellures skrivare som är speciellt utformad för att skriva ut just läppstift. Efter några minuter finns ett färdigt läppstift att hämta ut i butik.

På vilket sätt kan er produkt vara en lösning?

– Vi löser problemet genom att inte överproducera samt tillverka produkter som passar konsumenten bättre.

Ellures första produkt lanserades i oktober 2020 och är ett kundanpassat läppstift. Tekniken fungerar genom att låta kunderna skapa sin egen läppstiftnyans med en så kallad ”shade creator”, där mer än 10 000 nyanser kan skapas. Efter bara några minuter har 3D-printern skapat ett läppstift på plats.

Kan tekniken användas på fler varor än läppstift?

– Just nu samarbetar vi med andra varumärken för att skapa inte bara läppstift, utan även foundation och parfym. Men vi valde att börja inom sminkindustrin, då det är en industri som producerar ett stort överskott av varor som i slutändan aldrig används. Dessutom är det varor som har en kort livslängd, jämfört med till exempel skor och kläder. Men egentligen fungerar teknologin på de flesta kortlivade produkter som finns i en varubutik, säger hon.

Är tekniken ekonomiskt fördelaktigt för kosmetikaföretag?

– En enskild produkt blir inte billigare att tillverka, då det krävs mer energi än massproduktion. Men om man räknar med allt runt omkring, som förpackningen, transporten och alla produkter som slängs utan att de blir sålda, så blir det mycket billigare, säger hon.

Vad hoppas du på om 10 år?

– Jag hoppas att tekniken ska skalas upp och användas för fler varor, och att stora företag tar till sig det här tillvägagångssättet. Det gör att de varor som säljs faktiskt används, att vi producerar mindre och därmed minskar avfallet, säger Selah Li.

Hur har intresset varit bland kosmetikaföretag?

– Jättestort. Tekniken finns nu på plats i Sverige och snart också i USA, där ett av deras största kosmetikaföretag kontaktade oss för att använda 3D-tekniken. Inledningsvis var de främst intresserade på grund av kundanpassningen, men när vi berättade om hållbarhetsaspekten blev deras intresse ännu större, säger hon.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.

Det senaste