Projektet, Panta på stan, pågår sedan första juni och kommer att avslutas sista augusti. Under projektets gång har besökare som köper en kaffe att ta med i Örnsköldsviks centrum, möjligheten att panta sin mugg och i utbyte få tillbaka pengar eller poäng.
Nu kan du panta kaffemuggen i Örnsköldsvik
Källsortering
Just nu pågår ett projekt i Örnsköldsvik centrum där besökare kan källsortera sina kaffemuggar genom att panta dem.
- Det är viktigt att hitta lösningar på källsortering för att få en trivsam stadsmiljö, säger projektledare Maria Edblad vid Rise.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
- Full tillgång till allt digitalt material
– Vi hoppas kunna hitta en hållbar lösning för att källsortera i offentliga miljöer, och öka ett engagemang hos medborgare, förklarar projektledare Maria Edblad.
Panta take away-muggar
Det hela går ut på att en besökare köper en engångsmugg för take away med tillhörande krage på ett av utvalda caféer i stadskärnan. En pant läggs på muggen.
Muggen pantas därefter genom att konsumenten laddar ner en app, scannar QR-koden på kragen och lägger den i rätt behållare. Panten kan sedan tas ut i form av pengar, poäng eller doneras.

”Man ska inte behöva tänka, utan bara göra”
Idéen till projektet kommer ur en tidigare studie som genomförts i Örnsköldsviks kommun.
I studien använde kommunen sig av djupintervjuer med medborgarna för att ta reda på vad de ville ha för att bättre kunna källsortera i offentlig miljö.

Foto: Jonas Forsberg
– Det var då idéen om pant kom upp. Även lättillgängliga kärl var viktigt och tydlig information. Man ska inte behöva tänka, utan bara göra, säger Maria Edblad.
Vad behöver en kommun för att använda sig av det här?
– Kärlen är en nyckeldel i det här, och den största investeringen för kommunen. Sedan är det också logistiken kring tömningen av kärlen, säger Maria Edblad.
– I det här projektet tar kommunen det största ansvaret men i ett längre perspektiv kommer både caféerna men även varumärkesägare att behöva engagera sig för ett fungerande pantsystem i ett längre perspektiv.
Beteendevetare deltar i projektet
Vinnova Civic tech är det som finansierar projektet. Förutom Örnsköldsviks kommun och Rise medverkar även teknikföretaget Bower och ett antal caféer runt om citykärnan.
Men det finns även andra personer som med och bidrar. Till exempel medverkar en beteendevetare för att förstå hur människor fungerar och hur man förändrar ett beteende. Och även om projektet inte pågått så länge så har finns det redan ett intresse från befolkningen.
– Folk är väldigt benägna att börja redan nu. När vi skulle fota kärlen för dokumentation upptäckte vi att vi stod i vägen för folk som skulle källsortera, berättar Maria Edblad för Miljö & Utveckling.
Man skulle kunna använda det på allt.
Kan man applicera pant-metoden andra saker?
– Jag tror man skulle kunna använda det på allt, säger Maria Edblad och fortsätter:
– Däremot behöver man se över tekniken och hur användarvänligt det är. Ska alla behöva en smartphone och ladda ner en app för att kunna panta? Det ställer ju högre krav på tekniskkunskap hos medborgarna.
Hoppas kunna fortsätta efter sommaren
Under hela sommaren följer ledningsgruppen hur det går för projektet. Detta gör man dels med hjälp av data som appen samlar in, och dels med analyser av avfallet.
– Vi kommer titta på var man slänger, om man pantar muggarna, och hur frekvent det görs. Dessutom håller vi koll på antalet sålda muggar men även hur panten betalas ut.
I höst kommer enkäter med caféägare och konsumenter att genomföras och därefter ska en slutrapport presenteras.
– Förhoppningen är att få en bra bild över vad som faktiskt krävs för att kunna fortsätta med projektet efter att det tar slut, avslutar Maria Edblad.