Icebug: Hållbarhetsargument ger köpbeslut

Kommunikation I våras lanserade skoföretaget Icebug en tjänst med hållbarhetsinformation direkt i konsumentens mobiltelefon. Via en QR-kod på skorna får kunden besked om bland annat skons klimatavtryck.

Icebug: Hållbarhetsargument ger köpbeslut
Icebugs kunder får information om sina skors klimatpåverkan. Foto: Icebug

Den nya tjänsten, som kallas Follow the Footprints, innebär att kunden genom att scanna en QR-kod med sin mobiltelefon, får fram hållbarhetsinformation om produkten.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Miljö & Utveckling premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
  • Full tillgång till allt digitalt material
Redan prenumerant?

Informerar om klimatavtryck per par skor

Förutom en materialspecifikation, som bland annat berättar vilka ingående material som har någon positiv hållbarhetsegenskap, syns tre indikatorer: klimatavtryck per par, andel återvunnet material och andel biobaserade material.

Kunden ser också var skons olika delar är tillverkade och sammansatta.

– Det här är svåra frågor att kommunicera på ett enkelt sätt. Det är en ständig fråga för mig som sitter med produktutveckling och mycket tekniska fakta, säger Maria Munther, hållbarhetschef på Icebug.

En del av vyn visar skons prestanda inom klimat, andel återvunnet material och andel biobaserat.

Vill försöka nå konsumenten

Lanseringen av tjänsten är en del i ett pågående arbete på företaget.

– Det är ett led i att försöka nå konsumenten. Jag tror att det här med klimatavtryck kommer mer och mer, Max har det på sina hamburgare, Coop på sina matvaror. Jag tror att konsumenten kommer att titta mer och mer på det, säger Maria Munther.

Hon menar att det handlar om att vara uthållig, utbilda konsumenterna och att de så småningom börjar välja produkter med mindre påverkan.

Icebug ser förändrat kundbeteende

Icebug har under våren sett en förändring i kundernas agerande.

– De som kommunicerar direkt med kunderna i vår webbshop och i sociala medier har märkt att hållbarhetsargumenten leder till köpbeslut. Det är ofta de återvunna materialen som varit i fokus i vår marknadsföring, säger Maria Munther.

Icebug utvecklar tjänsten vidare

Det är komplexa frågor som hanteras i Follow the Footprints. Att ett material är biobaserat innebär till exempel inte automatiskt ett lägre klimatavtryck.

Maria Munther. Foto: Icebug

– Vissa biobaserade material har en hög klimatpåverkan. Om till exempel en återvunnen polyester är bättre än en jungfrulig biobaserad råvara varierar verkligen från fall till fall. Det handlar om att hitta en balans och leta kunskap om varje material, säger Maria Munther.

Follow the Footprints kommer att utvecklas vidare och fyllas på med mer information. Icebug hanterar redan en mängd annan hållbarhetsinformation i sina system, till exempel om social hållbarhet vid de fabriker där skorna tillverkas och frågor om djurvälfärd.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.