I oktober förra året kom Stockholms stad med beskedet att införa en miljözon i centrala Stockholm. Syftet är att komma till rätta med den dåliga luftkvaliteten i staden genom ett förbud mot bensin- och dieselbilar. Planen är att området inledningsvis ska täcka omkring 180 000 kvadratmeter och omfatta 20 kvarter som ramas in av Kungsgatan, Birger Jarlsgatan, Hamngatan och Sveavägen.
Men i början av året stötte planerna på hinder. EU-kommissionen meddelade att de ville titta närmare på beslutet, för att avgöra om det strider mot den fria rörligheten inom unionen.
Då portas diesel- och bensinbilar
Nu står det dock klart att EU inte har några invändningar mot miljözonen, vilket innebär att införandet av miljözonen fortsätter som planerat.
– Natten till nyårsafton 2024 blir Stockholm först i världen med att porta bensin- och dieselbilar från en del av City, säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd Stockholms stad i ett pressmeddelande.
Stadens planer ligger i linje med EU:s beslut om att fasa ut försäljningen av nya bensin- och dieselbilar, något som Lars Strömgren välkomnar.
– Runt om i hela Europa brottas politiker med avgaser och dålig luft som särskilt skadar barn och äldre. EU-kommissionens ställningstagande är ett styrkebesked för alla som kämpar för friskare städer, avslutar Lars Strömgren.