Klädjätten lanserar digitala produktpass: ”Bra att börja tidigt”

CIRKULÄR EKONOMI Senast 2030 blir det obligatoriskt med digitala produktpass för textilier inom EU. Men det finns fördelar med att vara ute i god tid. Det säger Sandra Roos, hållbarhetschef på Kappahl, som redan har påbörjat ett pilotprojekt.

Klädjätten lanserar digitala produktpass: ”Bra att börja tidigt”
Sandra Roos, hållbarhetsdirektör på Kappahl. Foto: Kappahl/Adobe stock.

Från och med januari kan Kappahls kunder som köper barnbyxan ”Göran” eller barntröjan ”Olle” få tillgång till hållbarhetsinformation, inklusive material, leverantör, miljömärkning och hur plaggen kan cirkuleras. Detta görs genom ett digitalt produktpass som kunden kan låsa upp genom att skanna en QR-kod på tvättlappen med sin mobiltelefon.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Miljö & Utveckling premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
  • Full tillgång till allt digitalt material
Redan prenumerant?

– Klar och tydlig spårbarhet är avgörande för att skapa en helhetsbild av hela produktionskedjan, från tillverkning till försäljning, säger Kappahls hållbarhetschef Sandra Roos, till Miljö & Utveckling.

Kappahl är med i ett projekt startat av Trace4Value för att utforska hur ett digitalt produktpass (DPP) för textilvaror kan utvecklas. Projektet involverar skapandet av en realtids-pilot för att undersöka dess möjligheter och utmaningar.

– Nu kan vi visa våra kunder en första version av det digitala produktpasset inom textil, hela vägen från produktion till försäljning, säger Sandra Roos.

Vidare berättar hon att trots att alla regler inte är helt fastställda, har de en ganska tydlig bild av vilken information som behövs.

– Vi har skapat en datamatris som tydligt specificerar vilka datapunkter som bör ingå i produktpasset och var informationen ska hämtas ifrån. Det är viktigt att regelbundet uppdatera informationen för att säkerställa att produktpassen är korrekta, vilket möjliggör välgrundade beslut för konsumenterna.

Införandet av digitala produktpass är en del av EU:s Gröna Giv och omfattas av ekodesigndirektivet för hållbara produkter. Enligt denna lag kommer nästan alla produkter som släpps på den europeiska marknaden att kräva ett produktpass. Detta pass ska tillhandahålla pålitliga hållbarhetsdata ned till minsta komponent, med syftet att öka spårbarheten och underlätta övergången till en cirkulär ekonomi.

– Införandet av digitala produktpass innebär en stor omställning och resursåtgång för branschen. Vi löser det inte själva var och en, utan måste samarbeta och lära oss tillsammans. För större företag kan det ta lång tid att göra hållbarhetsdata digital. Därför är det bra att börja tidigt, avslutar Sandra Roos.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.