Bara 1 av 20, 5 procent, av Sveriges mellan- och högstadieelever i Sverige säger sig vilja arbeta med klimat- och miljöfrågor i framtiden. Det visar en undersökning som Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademin, IVA, låtit göra. Enligt undersökningen anser 10-15-åringarna att naturvetenskap och teknik är viktigt, men inte så roligt eller intressant. Undersökningen visar också att intresset för teknik, naturvetenskap och matematik minskar i högstadiet.
Det som till skillnad från klimat- och miljö lockar unga är enligt undersökningen datorer och djur. Här kan 26 procent av de tillfrågade barnen och ungdomarna tänka sig att arbeta med datorer och programmering eller djur i framtiden.
– Om vi förväntar oss att kommande generationer ska ta sig an och lösa de akuta utmaningarna kopplade till klimat och miljö, måste vi aktivt väcka och stimulera deras intresse för området och de skolämnen det kopplar till. Att främja intresset kräver ett samlat engagemang från individer, organisationer och beslutsfattare, säger Magnus Berggren, IVA-ledamot som varit med och tagit fram rapporten, i en kommentar.