5 saker som kan förbättra modeindustrins hållbarhetsarbete

Hållbarhetsarbete Modeindustrin har fortfarande en stor negativ påverkan inom områden som miljö och mänskliga rättigheter. Nu kommer fem budskap som ska vässa modeföretagens hållbarhetsarbete.

5 saker som kan förbättra modeindustrins hållbarhetsarbete
Foto: Adobe Stock

I rapporten Global Fashion Agenda, som publicerats 15 år i rad, konstateras att hållbarhet har gått från en nischfråga i modeindustrin till ett centralt fokus för hela branschen. Samtidigt konstateras att modebranschen, trots många framsteg i hållbar riktning, har en stor negativ påverkan med flera fortsatta stora utmaningar.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Miljö & Utveckling premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
  • Full tillgång till allt digitalt material
Redan prenumerant?

Global Fashion Agenda, GFA, är en ideell organisation som främjar hållbarhet inom mode genom samverkan och utbildning. GFA organiserar sedan 2009 det internationella forumet Global Fashion Summit. I årets rapport vill har man fem budskap till modebranschen som ska göra hållbarhetsarbetet bättre.

GFA:s fem budskap till modebranschen

1. Operationalisera hållbarhetsarbetet

Här konstateras att hållbarhetsarbetet i många företag nu integreras i stor utsträckning. Det handlar bland annat om att skapa tvärfunktionella team, att anpassa finansiella strategier med hållbarhetsmål och att samarbeta över avdelningsgränser.

2. Omdefiniera tillväxt

För att sektorn ska minska sin resursanvändning föreslås här att företagen inför prestandaindikatorer som minskar resursförbrukningen. Här föreslås också att företagen använder tekniska lösningar, som till exempel AI, för att mäta och minska överskottet i produktionen. En annan viktig sak som pekas ut är att det utvecklas mer infrastruktur för cirkulära produktions- och konsumtionsmodeller.

3. Aktivera konsumenterna

Här föreslås det rapportförfattarna kallar ett ”resonant berättande” där hållbarhetsmål översätts till frågor som konsumenterna kan relatera till. Ett annat budskap till branschen är att företagen, för att bygga förtroende, ska samarbeta mer med trovärdiga organisationer i hållbarhetsarbetet. Slutligen föreslås också vidare utveckling av tekniker som blockchain för att erbjuda spårbarhet till konsumenterna.

4. Prioritera människor

Integrerade sociala indikatorer i hållbarhetsmålen och långsiktiga mål för mångfald och inkludering. Det är några av förslagen i rapporten som också föreslår att företagen optimerar sin datainsamling för att mäta och åtgärda orättvisa löneklyftor. Slutligen föreslås också att företagen tar fram alternativa bedömningsgrunder för arbetstagarprestation.

5. Fokusera på väsentlighet

Slutligen rekommenderas i rapporten att företagen blir bättre på sin väsentlighetsanalys. Bland förslagen finns till exempel att identifiera strategiska åtgärder som ger kortsiktiga och långsiktiga resultat, upprättande av färdplaner och att sätta delmål som på sikt leder till de långsiktiga målen.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.