Konsumenter prioriterar hållbarhet trots inflation. Det visar en ny studie där många, 85 procent av de tillfrågade i studien, uppger att de upplever negativa effekter av klimatförändringen redan i dag.
Siffran: Så mycket är vi villiga att betala för hållbarhet
Hållbarhetsarbete Trots inflation är världens konsumenter villiga att betala lite extra för mer hållbara produkter och tjänster. Men hur mycket? Här är svaret.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
- Full tillgång till allt digitalt material
Det är revisionsjätten PwC som varje år rapporterar om konsumentbeteenden och årets rapport visar bland annat att 31 procent av konsumenterna ser inflation som den största risken för sitt lands ekonomi. Hela 62 procent förväntar sig att livsmedelspriserna kommer att fortsätta öka och att livsmedel kommer att vara deras största utgift. Undersökningen visar också att 46 procent av konsumenterna köper majoriteten av sina produkter online, en öknikng från 21 procent år 2019.
Slutligen visar undersökningen också att hållbarhet är prioriterat hos de flesta konsumenter, trots inflationen. Enligt PwC är världens konsumenter i genomsnitt villiga att betala 9,7 procent mer för hållbart producerade produkter och tjänster. 43 procent av konsumenterna i undersökningen uppger att de gör mer övervägda inköp för att minska sin totala konsumtion. 32 procent uppger att de ändrat sina matvanor och 31 säger att de reser mindre eller på annat sätt än tidigare. 24 procent har köpt, eller planerar att köpa en elbil.
Undersökningen PwC 2024 Voice of the Consumer Survey bygger på svar från 20 000 konsumenter I 31 länder.