Ökad konkurrenskraft är en viktig drivkraft bakom hållbarhetsarbetet. Det menar 68 procent av 800 svarande företag i en rapport från det svenska hållbarhetsnätveret Global Compact Network Sweden. Många företag, 55 procent, tycker dock att politisk otydlighet och kortsiktighet är ett hinder för hållbarhetsarbetet.
Därför arbetar svenska företag med hållbarhet
Hållbarhetsarbete I en ny rapport svarar 800 svenska företag om sina drivkrafter bakom hållbarhetsarbetet.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
- Full tillgång till allt digitalt material
Konkurrenskraft och efterfrågan på hållbara produkter är en stark drivkraft bakom de svenska företagens hållbarhetsarbete, enligt rapporten. 66 procent tror att efterfrågan på hållbara produkter och tjänster kommer att driva på hållbarhetsarbetet de kommande fem åren. Ännu fler företag, 72 procent, uppger att företagets egna värderingar är en viktig drivkraft för hållbarhetsarbete.
96 procent av de svaraande företagen säger att hållbarhet är en del av deras vision och strategi, men bara 67 procent har integrerat hållbarhet i sin budgetprocess och endast 31 procent inkluderar hållbarhet i bonusar och andra ekonomiska incitament.
Nästan alla företag, 94 procent, anser att regeringen, EU och näringslivet tillsammans har avgörande roller för att driva hållbarhetsarbetet. Företagen har också högre förväntningar på EU-politiken än på den inhemska politiken för att driva hållbarhetsarbetet. Här i Sverige efterlyser många företag enligt rapporten ett starkare och mer konsekvent politiskt stöd för att skapa långsiktiga spelregler och incitament för hållbarhetsarbetet.
Rapporten visar slutligen också att det finns ett gap mellan företagens strategi och operativa verksamhet: Trots att hållbarhetsfrågor är strategiskt viktiga har många företag inte fullt ut integrerat dessa i sin operativa verksamhet. Företagen ser också enligt rapporten stora utmaningar i att samla in och hantera data för hållbarhetsrapportering.