Experten: 6 tips för att undvika greenwashing

Kommunikation Greenwashing är en växande utmaning för företagen. Här kommer sex tips från en brittisk expert för hur du undviker vilseledande hållbarhetsbudskap i din marknadskommunikation.

Experten: 6 tips för att undvika greenwashing
Illustration: Adobe Stock

Miljömässigt vilseledande reklam, greenwashing, är en växande utmaning för företag världen över. Guy Parker, vd för Storbritanniens reklammyndighet, Advertising Standards Authority, delar i den brittiska nyhetstjänsten Edie med sig av sina viktigaste råd för att företag ska undvika greenwashing i sin marknadsföring.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Miljö & Utveckling premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
  • Full tillgång till allt digitalt material
Redan prenumerant?

1. Undvik vaga och absoluta miljöpåståenden

Att kalla en produkt, tjänst eller verksamhet för ”grön”, ”hållbar” eller ”miljövänlig” utan att förklara vad som menas är vilseledande och kan strida mot lagar och riktlinjer. Företag bör vara specifika och tydliga om vad de påstår och undvika breda, ogrundade uttalanden.

2. Satsa på ärlighet och transparens

Guy Parker betonar vikten av att vara ärlig med vilka utmaningar företaget står inför och hur långt de kommit i sitt hållbarhetsarbete. ”Att vara lite ödmjuk gör annonser mer trovärdiga och övertygande,” säger han. Konsumenter förstår att hållbarhetsarbete är en process och uppskattar genuinitet.

3. Bygg en tydlig hållbarhetsstrategi

Företag bör ha en genomtänkt hållbarhetsstrategi med konkreta mål och tidsramar. Strategin ska vara förankrad i hela organisationen, från ledningsnivå och neråt, och inkludera samarbete mellan hållbarhets- och marknadsföringsteam.

4. Var noga med detaljer och data

Guy Parker föreslår att företag bör fokusera på relevanta och mätbara påståenden som kan stödjas av data. Reklam som handlar om långsiktiga mål, som nettonollutsläpp, kan lätt misstolkas av konsumenter om den inte presenteras korrekt och i rätt sammanhang.

5. Tänk konsumentfokus

Sätt konsumenten i centrum och tänk på hur dina påståenden kan uppfattas av en genomsnittlig person. Det som kan verka tydligt för experter kan uppfattas helt annorlunda av allmänheten.

6. Ta hjälp av resurser och experter

Guy Parker säger att detl, i varje fall i Storbritannien, finns flera kostnadsfria verktyg och resurser, som riktlinjer, utbildningsmoduler och rådgivning för företag som vill säkerställa att deras reklam är korrekt. Dessutom finns organisationer som CMA och Internationella Handelskammaren, ICC, med ytterligare vägledning.

2025 ses enligt Guy Parker som ett kritiskt år för företag att ta sitt ansvar och använda de resurser som finns för att undvika greenwashing. Trots ökad medvetenhet bland marknadsförare visar undersökningar att 90 procent av miljöexperter ser greenwashing som ett fortsatt utbrett problem.

Guy Parker menar att företag med rätt strategi och noggrannhet inte bara kan undvika att bli anklagade för greenwashing, utan också vinna konsumenternas förtroende och bidra till verklig hållbar förändring.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.