”Vill du betala grönt? Välj e-faktura för Länsförsäkringar i din internetbank”. Det påståendet, som olika bolag inom Länsförsäkringar-gruppen har framfört i sin marknadsföring, underkänns nu som vilseledande av Konsumentverket.
Därför anklagas Länsförsäkringar för greenwashing
KOMMUNIKATION Konsumentverket ger nu Länsförsäkringar bakläxa för deras reklam gällande e-fakturor.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
- Full tillgång till allt digitalt material
Rättspraxis visar att det ställs särskilt höga krav på trovärdighet och bevisning när miljöpåståenden används i marknadsföring.
”En näringsidkare behöver precisera miljöpåståendet. Därvid ställs stränga krav på klarhet och precision avseende vilka miljöeffekter som åsyftas. Vidare behöver påståendet kunna styrkas”, skriver Myndigheten.
I fallet med Länsförsäkringar anser Konsumentverket att påståendet om ett grönare sätt att betala sin försäkringspremie inte stöds på något sätt.
Så här skriver Konsumentverket i sin bedömning:
”Uttrycket ”grönt” används i den aktuella marknadsföringen som ett allmänt påstående och kvalificeras därmed inte. Inga bevis för att styrka påståendets vederhäftighet har heller anförts.'”
Myndigheten anser att Länsförsäkringar bör åtgärda bristerna och återkoppla inom kort. Konsumentverket kommer därefter att återkomma angående ärendets fortsatta handläggning.