Om allt går som planerat ska EU-kommissionen under onsdagseftermiddagen presentera sitt förslag om en ny europeisk lag för hållbar bolagsstyrning, även så kallat Sustainable Corporate Governance. Förslaget väntas handla dels om mänskliga rättigheter och human rights due diligence, dels om miljö och klimat.
EU-svepet: Due diligence och nya vägtullar
EU
I dag väntas EU-kommissionen presentera sitt förslag om due diligence. Andra EU-nyheter är att nya vägtullar ska minska koldioxidutsläpp och att alla nu har chansen att tycka till om EU:s arbete med att minska mikroplaster i miljön. Det handlar veckans EU-svep om.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
- Full tillgång till allt digitalt material
Konkret handlar det om krav på företag att identifiera, hantera och redovisa negativ påverkan på mänskliga rättigheter, miljö och klimat. Företag som inte följer lagen riskerar böter.
Miljö & Utveckling har tidigare pratat med Malin Helgesen, jurist på byrån Mannheimer Swartling, som är expert inom området. Hon tror och hoppas att förslaget på sikt kommer leda till något positivt.
– Jag tror att en jättestor skillnad jämfört med hur det är idag, kommer vara att företag kommer behöva bli mer öppna med i vilken utsträckning man samtalat med de som riskerar att få sina mänskliga rättigheter påverkade, exempelvis arbetarna på fabriken där du producerar dina produkter, eller lokalsamhället där man har sin fabrik, har hon tidigare sagt till Miljö & Utveckling.
Läs hela intervjun med Malin Helgesen här.
Nya vägtullar ska minska koldioxidutsläpp
Nu har EU-parlamentet gett grönt ljus åt nya avståndsbaserade vägtullar för lastbilar. Syftet med den reviderade lagstiftningen är att minska koldioxidutsläppen och främja renare och effektivare transporter. Det nya systemet ska beskatta hur många kilometer som körts och därmed ersätta det gamla tidsbaserade systemet, som gradvis kommer att fasas ut. På sin hemsida skriver EU-parlamentet att det nya systemet bättre kommer att spegla principen ”förorenaren betalar” som är central för EU:s klimatstrategi.
Vidare skriver EU-parlamentet på sin hemsida att de nya reglerna kommer att träda i kraft inom åtta år. Medlemsländerna har emellertid vissa fria tyglar. Bland annat kan de införa olika avgifter för olika kategorier av fordon och länderna kan länderna själva välja om de vill införa avgifter på bussar. EU-länderna har också möjlighet att fortsätta använda tidsbaserade tullar för vägar som inte utgör en del av det trans-europeiska-vägverket (TEN-T), som det nya systemet kommer utgå från.
Hjälp EU att minska utsläpp av mikroplaster i miljön
Nu har du chansen att hjälpa EU-kommissionen i deras arbete med att minska föroreningar i miljön. I ett samråd uppmanar de både experter och allmänheten att svara på frågor om utsläpp av mikroplatser i miljön. Syftet är att fylla i kunskapsluckor i kommissionens initiativ om åtgärder för att minska den miljöpåverkan som orsakas av mikroplastföroreningar. Initiativet är inriktat på mikroplaster som oavsiktligt släpps ut i miljön och fokuserar på källor som anses orsaka de största utsläppen, som färg, slitage från däck och tvätt – och diskmedelskapslar.
Frågorna handlar om allt från om man är beredd att betala mer för produkter som släpper ut mindre mikroplaster, till tankar kring lagstiftande åtgärder för att förebygga pelletsförluster. Svaren kommer därefter att användas för att samla in ytterliga information om källor, övervakning och initiativ för att begränsa utsläppen och potentiella åtgärder för att minska utsläppen. Webbenkäten är öppen till och med 17 maj.
Riksdagsmajoritet: EU-förslag kan förstöra den svenska skogsbruket
En majoritet i Sveriges riksdag tycker att EU:s förslag mot avskogning går för långt, rapporterar Ekot. Bakgrunden är att EU-kommissionen vill att länder som vill sälja bland annat kakao, kaffe och virke ska bevisa att de inte skövlat skog för att få producera varorna. Nu vill Sveriges riksdagspolitiker att regeringen jobbar för att ändra förslaget.