Thomas Dimming är konsult och föreläser bland annat om motivation och målstyrning. Bland hans kunder finns företag som vill arbeta med hållbarhet. Men att bara sätta upp mål för att till exempel minska energianvändningen eller antalet flygresor är inget han rekommenderar.
Så lyckas du med målstyrning
Hållbarhet i praktiken
Målstyrning behöver ett högre syfte för att ge det resultat man vill ha – och även då är det stor risk att målen aldrig nås. Det menar Thomas Dimming, konsult, som bland annat jobbar med att hjälpa företag att sätta hållbarhetsmål.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
- Full tillgång till allt digitalt material
– Att bara säga att nu sätter vi ett mål att till exempel dra ner en viss procentsats fungerar sällan bra. Det måste först förankras i en tydlig, gemensam målbild att vi har ett högre syfte, säger han.
Målstyrning kräver tydligt fokus
Ett exempel är ett företag där de anställda valt att arbeta med visionen att bidra till en mer hållbar framtid för sina barn. Där finns det högre syftet på plats, och kan sedan brytas ned till konkreta mål och handlingsplaner. Men det gäller att välja klokt redan när den stora visionen ska slås fast.
– En tydlig baksida med FN:s hållbarhetsmål är att de är 17 stycken. När allt är viktigt blir inget viktigt. Det behövs ett tydligt fokus, för att jobba med mål på för bred front ger sällan ett bra resultat, säger Thomas Dimming.
Viktigt att ta frågan på allvar
Företaget i exemplet har valt att arbeta med klimatfrågan. För att omsätta målet i praktisk handling har alla företagets produkter analyserats, och ansträngningarna fokuseras nu på de produkter som gör störst nytta för klimatet, även vad gäller försäljningen.
– De satsar med andra ord inte på de produkter som ger bäst täckningsgrad utan börjar med hållbarhet först. Det är ett sätt att visa de anställda att man tar frågan på allvar. Det handlar inte om att trycka upp en t-shirt, säger Thomas Dimming.
Målstyrning kräver inspiration
Han framhåller att målstyrning handlar om att ge individen hjälp att prioritera i en ofta överfylld vardag. I det här fallet får målet om en mer hållbar framtid effekten att säljarnas tid fördelas annorlunda än tidigare, och att andra parametrar följs upp.
Men det räcker inte att målen har ett högre syfte, att de bryts ned och slutligen följs upp. För att uppnå en förändring krävs inspiration.
– Rationella argument har inte störst effekt, utan det har emotionella argument. Det handlar om att skapa tydliga bilder – om vi gör så här så blir det fantastiskt om tre år, säger Thomas Dimming.
Positiva bilder ger förändring
Det är alltså positiva bilder och sådant som vi mår bra av, som har störst möjlighet att skapa en varaktig förändring. Motsägelsefullt nog, är det ändå de negativa, hotfulla nyheterna vi reagerar starkast på.
– Folk lyssnar mer när man till exempel visar bilder av ett brinnande Australien. Men du får ingen långsiktig effekt av det. Vill du skapa nya vanor måste du snarare lyfta fram det glädjefyllda och positiva, säger han.
Inspirera genom känslor
Storytelling, alltså att berätta en historia eller måla upp en framtidsvision, är ett effektivt verktyg, enligt Thomas Dimming.
– Det finns ingen duktig ledare som inte är inspirerande, inspirerande genom känslor och bilder, inte genom fakta, grafer och data.
Målstyrning fungerar ganska dåligt
Man skulle kunna tro att målstyrning är lösningen på allt. Men så är inte fallet.
– Målstyrning fungerar faktiskt inte så bra. Man brukar säga att 1 av 10 strategiska inspel i affärsplanerna faktiskt genomförs. Det motsvarar ungefär andelen nyårslöften som blir verklighet, så de allra flesta misslyckas. Men när det funkar, så kan det funka bra!