Var femte svensk tycker att företagen tar ansvar när det kommer till miljö och hållbarhet. Det visar en undersökning från teknik- och arkitektföretaget PE, där över 3 300 svenskar tillfrågats.
Lågt miljöengagemang från näringslivet
Engagemang
80 procent av alla svenskar uppfattar att näringslivet inte tar ansvar för miljön. Det visar en ny rapport kring uppfattningar om svenska företag.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
- Full tillgång till allt digitalt material
Studien presenteras i rapporten Samhällsbarometern 2019. Där invånarna i Sveriges 20 största städer fått svara på hur de ser på sin stad, utifrån faktorer som boendemiljö, infrastruktur och näringsliv.
Näringslivet måste ta ansvar
Rapporten visar att få svenskar uppfattar att företagen i sina städer tar miljöansvar. De städer som ligger sämst till på listan är Stockholm, Gävle, Örebro, Uppsala och Göteborg. I Stockholm och Gävle tycker knappt 14 procent av de tillfrågade att företagen tar ansvar i miljö- och hållbarhetsfrågor.
Främst är det kvinnor som tycker att näringslivets hållbarhetsarbete brister. Endast 19 procent av dem instämmer i att lokala företag tar ansvar i frågan.
Ovetskap om miljöengagemang
Varannan svensk svarar att hen tycker att det är viktigt att stadens företag tar ansvar när det kommer till hållbarhet. Dock svarar 28 procent av svenskarna att de inte vet om näringslivet tar ansvar för miljön och hållbarhet i den egna staden.
Detta är oklart om det beror på att företagen gör för lite, eller om de bara inte upplyser invånarna om sitt hållbarhetsarbete.
Finns ljusglimtar
I städerna Helsingborg, Borås, Linköping, Växjö och Eskilstuna svarar flest invånare att de uppfattar att företagen tar miljöansvar. Allra bäst är företagen i Helsingborg och Borås. Där svarar 31 procent av invånarna att näringslivet är ansvarsfulla.
– Jag ser en tydlig omställning från att företag nästan enbart pratar om hållbarhet till att nu ta fram strategier och konkreta aktiviteter för hur hållbarhet kan tillämpas. Samtidigt ger svenskarna företagen underkänt vilket tyder på att arbetet går för långsamt. Företagen behöver snabba på sitt arbete och stärka sin samverkan med samhället och sin kommunikation kring hållbarhet för att vara attraktiva på arbetsmarknaden, som leverantörer och som samhällsaktörer, säger Peter Stigson, hållbarhetsstrateg på PE.
Läs hela rapporten här.