Den europeiska värdepappers och marknadsmyndigheten, Esma, har publicerat ett uttalande om hur hållbarhetsinformation ska kommuniceras i aktieprospekt. Det vill säga den juridiska dokumentation som utfärdas av ett företag eller finansiell institution som vill sälja värdepapper till allmänheten eller potentiella investerare.
Esma: Så bör hållbarhet kommuniceras i aktieprospekt
Hållbarhetsredovisning Den europeiska värdepappers och marknadsmyndigheten har publicerat rekommendationer kring hur hållbarhet ska kommuniceras till aktiemarknaden.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
- Full tillgång till allt digitalt material
I uttalandet går Esma igenom sin syn på hur hållbarhetsrelaterad information bör inkluderas i prospekt. Esma förväntar sig först och främst att väsentlig hållbarhetsrelaterad information faktiskt inkluderas i prospekt. Typen av hållbarhetsinformation som ska inkluderas beror på ”hur relevant den är för investerarna”.
Bör ta hänsyn till ”europeiska prioriteringar”
När hållbarhetsinformation inkluderas i prospektet rekommenderar Esma företag att tydligt förklara grunden för sina hållbarhetspåståenden, inklusive marknadsstandarder och tredjepartsanalyser och samtidigt se till att hållbarhetsinformationen är tydlig och begriplig för investerarna.
Esma uppmanar också företag att inkludera hållbarhetsrelaterad information från sin icke-finansiella rapportering i aktieprospekt om det är väsentligt. Företagen bör även ta hänsyn till gemensamma europeiska prioriteringar för rapportering.