Ett nytt verktyg kallat Clean Energy Procurement Academy ska ge företag teknisk kunskap så att de lättare kan ställa om till förnybar energi i sina försörjningskedjor. Bakom verktyget står bolagsjättarna Apple och Nike som sedan tidigare samarbetet i initiativet Clean Energy Buyers Institute, Cebi, som initierades 2022. I Cebi ingår även andra jättar som Amazon, Meta och Pepsi.
Verktyg: Jättar utbildar om energiomställning
Verktyg Nu lanseras ett nytt verktyg som ska hjälpa företag att ställa om till förnybar energi i sina globala leverantörsled. Bakom initiativet står företagsjättar som Apple, Nike, Meta med flera.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
- Full tillgång till allt digitalt material
I dag står underleverantörer, ofta med fabriker i fattiga länder, för mer än hälften av utsläppen från västvärldens storföretag. Tanken med det nya verktyget är att genom en tydlig läroplan ge underleverantörer kunskap om hur de kan köpa in förnybar energi på bästa sätt. Utbildningen är en kombination av personlig utbildning och onlineutbildning.
Verktyget uppges också främja delning av data och ökat samarbete mellan branscher, till exempel att köpa in förnybar energi i leverantörsleden genom gemensamma upphandlingsorganisationer.
– Vi drar nytta av vår storskalighet för att stödja leverantörerna i att minska sina klimatrisker. Clean Energy Procurement Academy kan avlägsna många hinder och förutfattade meningar kring förnybar energi. Verktyget visar våra leverantörer att det finns en efterfrågan och ger förslag på lösningar som finns i viktiga regioner. Att samarbeta över branschgränserna hjälper oss att tackla systemutmaningar tillsammans, säger Nikes hållbarhetschef Noel Kinder i en kommentar.