Det finns stora brister i svensk fondinformation, där hela 70 procent av fondbolagen underkänns i transparens, enligt en ny rapport från analysföretaget Kidbrooke.
Svenska fondbolag brister i hållbarhetsinformation: ”För stor variation”
EKONOMI
7 av 10 svenska fondbolag misslyckas med att tillhandahålla lättillgänglig hållbarhetsinformation, visar en ny undersökning.
–Det räcker inte längre att endast nämna att man undviker investeringar i tobaksbolag, säger Fredrik Davéus, vd på analysföretaget Kidbrooke, till Miljö & Utveckling.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
- Full tillgång till allt digitalt material
Studien visar att fyra av tio fondbolag erbjuder lättillgänglig information om sina största innehav, medan endast tre av tio tillhandahåller lättillgänglig hållbarhetsinformation.
– Vi har granskat både om fondbolagen tillhandahåller relevant information och hur lätt den är att hitta på deras webbplatser. Särskild uppmärksamhet har lagts på att informationen ska vara direkt tillgänglig, utan att vara gömd i PDF-filer som kräver flera klick för att nås, säger Kidbrookes vd, Fredrik Davéus.
”För stor variation”
Han förklarar att avgränsningen baseras på deras erfarenhet av att många kunder inte läser fondernas PDF-filer, och att tydlighet är avgörande för att informationen ska nå fram och förstås.
Han påpekar även att de har observerat stora skillnader i hur hållbarhetsinformation presenteras, vilket resulterar i ”för stor variation”.
– Generellt varierar fondbolagens hållbarhetsredovisning avsevärt. Vissa bolag är mer ambitiösa, med detaljerade beskrivningar och specifika nyckeltal, som till exempel koldioxidutsläpp per intjänad krona, säger Fredrik Davéus.
Han ser också stora möjligheter till att göra hållbarhetsinformationen mer engagerande.
– Hållbarhet är ett område med växande intresse, och det räcker inte längre att endast nämna att man undviker investeringar i exempelvis tobaksbolag. Med ökande mängder tillgänglig data finns stora möjligheter att göra hållbarhetsinformationen både mer engagerande och relevant, avslutar han.