Så viktig är hållbarhet för framtidens konsumenter

Kommunikation Erik Elvingsson Hedén har tio års erfarenhet av att mäta betydelsen av hållbarhet för svenska konsumenter genom företaget SB Insight. Den senaste undersökningen pekar mot att det är dags att intressera sig mer för ytterligheterna.

Så viktig är hållbarhet för framtidens konsumenter
Hur viktigt är hållbarhet för framtidens konsumenter? Foto: StockAdobe

Över 20 000 konsumenter ingår i SB Insights senaste studie, som rankar Sveriges mest hållbara varumärken. Totalt är det 381 varumärken som ingår, och Ikea toppar listan, som Miljö & Utveckling tidigare rapporterat. Men frågorna gäller inte bara vilka varumärken som uppfattas som mest hållbara, utan berör även hur konsumenterna ser på sin egen konsumtion och vad de verkligen gör. Och här finns intressanta resultat.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Miljö & Utveckling premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
  • Full tillgång till allt digitalt material
Redan prenumerant?

FAKTA

Fyra slags konsumenter

Ego: Ointresserad av hållbarhet. Lägre utbildningsnivå än övriga grupper. Traditionella värderingar. Prioriterar enkelhet och pris.Lagom: En medelkonsument, fördelningen mellan kön och ålder är jämn. Tycker att hållbarhet blir mer och mer intressant. Prioriterar kvalitet, funktion och livslängd.Smart: Mycket intresserad av hållbarhet och pratar gärna om det. Vill gärna lära sig mer. Beslutsam. Prioriterar kvalitet, service, hälsa och klimatet. Tänker: Vad tjänar jag på det här?Hängiven: Yngre och mer välutbildad grupp. Kunnig och välinformerad om hållbarhet. Kritiskt förhållningssätt gentemot företag. Prioriterar hållbarhet.

I studien delas konsumenterna in i fyra grupper: Ego, Lagom, Smart och Hängiven (se faktaruta). Grupperna har olika konsumtionsmönster och olika sätt att se på hållbarhet.

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

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.

Det senaste