År 2019 presenterade Telia sina mål om att företaget ska vara helt koldioxidneutralt och inte ge upphov till avfall år 2030. Företaget själv kallar det för djärva mål.
Telia konkretiserar hållbarhetsmålen
Hållbarhet i praktiken
Visionen om noll utsläpp av koldioxid till 2030 ska bli vetenskapligt grundade mål. Telia har börjat den långa vägen mot godkännande enligt Science Based Targets. Det handlar både om lönsamhet och att ta ansvar.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
- Full tillgång till allt digitalt material
I år ska målen bli mer konkreta, bland annat med hjälp av vad vetenskapen säger om vägen mot Parismålet på 1,5 grader. Delmål ska sättas med hjälp av Science Based Targets. Företaget har lämnat en deklaration om ett åtagande, och till våren ska företaget skicka in sina förslag på vetenskapligt baserade mål. Sedan tar det tid att få målen godkända.
Telias hållbarhetsmål är också affärer
Fakta
Telias mål

För Telia handlar det bland annat om affärer. Företagets digitala lösningar kan spara klimatutsläpp i andra företag. Det handlar om utvecklingen av smarta städer, av system för styrning av energianvändning i fastigheter, industri, med mera.
– Det handlar både om eget ansvar och om lönsamhet för oss, säger företagets hållbarhetschef Sara Nordbrand.
Klimatvisionen ska bli konkret
I dagsläget har företaget redan en vision om nollutsläpp. Men i och med att företaget åtagit sig att ansöka om godkännande av mål enligt Science Based Targets, SBT, så blir det mer konkret.
Nu finns till exempel ett delmål för år 2022. Med SBT tillkommer även ett delmål för klimatet år 2025. Dessutom ska leverantörerna tas med i beräkningen. De står för två tredjedelar av hela klimatpåverkan. Företaget ska dessutom utnyttja sina möjligheter att påverka kunderna.
Vill nå 100 procent förnybar el i egna verksamheten
Fakta
Science Based Targets
I dagsläget handlar klimatarbetet först och främst om att minska utsläppen för den egna verksamheten och då först och främst för energi, som står för den största påverkan. På företagets huvudmarknader används förnybar el till 93 procent och målet är 100 procent till år 2022.
– Vad gäller vår egen verksamhet har vi kommit väldigt långt. Men när det gäller leverantörsledet, är vi i början, säger Sara Nordbrand.
Extern revision även tidigare
Redan idag revideras företagets hållbarhetsarbete av det auktoriserade revisionsbolaget Deloitte. Så på det planet utgör övergången till de vetenskapsbaserade målen ingen större skillnad.
Telia räknar inte med att nå hela vägen fram med minskning av egna klimatutsläpp till år 2030, utan klimatkompensation måste till. Precis hur det ska gå till är inte fastställt.
– Vi kompenserar inte än. Innan vi börjar göra det kommer vi att se på hela området, och välja seriösa leverantörer. Det finns ju standard för det också, säger Sara Nordbrand.
Vill nå noll avfall
Telia har även en nollvision för avfall till år 2030, då för den egna verksamheten.
Återanvändning av produkter i olika former ska leda åt det hållet, liksom återvinning. Leasing är ett sätt för företaget att kontrollera att produkterna verkligen återanvänds.
Vill förlänga livslängden
Företaget undersöker också möjligheten att förlänga livslängden för konsumentprodukter.
– Även här kommer vi behöva arbeta nära leverantörer och andra partners. Målet kommer att följas upp för valda avfallsområden och statistik granskas av extern revisor, kommenterar Sara Nordbrand.