Så gör företaget Kivra för att bli klimatpositivt

Hållbarhet i praktiken I dag är Kivras totala klimatavtryck detsamma som för sju normalsvenskar. Med endast 72 ton koldioxidutsläpp årligen på sitt samvete, berättar företaget för Miljö & Utveckling om hur de blivit klimatpositiva.

Så gör företaget Kivra för att bli klimatpositivt
Henrik Höglin. Foto: Kivra

Med facit i hand, menar Henrik Höglin, kommunikationschef på Kivra, är den bästa lösningen att ha en hållbar kärnaffär i grunden.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Miljö & Utveckling premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
  • Full tillgång till allt digitalt material
Redan prenumerant?

Och det har Kivra. På några år har bolaget fått 3,5 miljoner svenskar att byta ut sin papperspost mot en digital brevlåda. Likaså har tusentals företag hoppat på tåget. 2019 skickades 100 miljoner brev via Kivra.

Klimatnyttan är bland annat att användningen av papper minskar, vilket gör att koldioxiden får stanna i marken, då träden inte avverkas.

Blivit klimatpositiv

– Ju fler som tar emot eller skickar post och kvitton i Kivra, desto bättre för miljön. Den största kraften finns i affären, att fler ansluter sig, säger Henrik Höglin.

Sedan en tid tillbaka har företaget blivit klimatpositivt. Detta har gjorts genom en grundlig genomlysning av verksamheten, uppdelad i tre steg. Analys, minskade utsläpp och klimatkompensation.

Till hjälp har Kivra haft hållbarhetskonsulterna på U&We för analys och rapport och revisionsbyrån PwC för granskning. De har också tagit hjälp av ZeroMission i valet av klimatkompensationsprojekt.

Tydlig översyn

Genomlysningen visade att Kivra 2018 släppte ut 72 ton koldioxid, eller 0,98 gram koldioxid per försändelse. Företaget kunde genom processen få en tydlig bild av var klimatbelastningen fanns i verksamheten.

Den största klimatpåverkan hos Kivra fanns i mat och andra förbrukningsvaror (25 procent). Detta har företaget förbättrat genom att köpa in hållbarare mat till fredagsluncherna, även om vegetarisk mat redan serverades. Likaså köper de exempelvis in begagnade skrivbord till personalen.

Inköp av elektronik stod för 24 procent och tjänsteresor för 14 procent.

– Vi undviker i möjligaste mån att flyga, men för de få tjänsteresor vi gör så klimatkompenserar vi. Nu i coronatider blir det inget resande, menar Henrik Höglin.

Energin till kontoret står för 12 procent, vilket drivs av grön el, påpekar Henrik Höglin, och berättar vidare att Kivras produktion står för 8,1 procent av de totala utsläppen. Energin som går åt för att driva servrar och serverhall står exempelvis för 1,4 procent av de totala utsläppen.

Bevarar skog

För att bli klimatpositiv har Kivra valt att klimatkompensera sina 72 ton koldioxid som de släpper ut, samt ytterligare 10 procent.

– Vi klimatkompenserar för alla våra utsläpp. Och binder dessutom ytterligare 10 procent koldioxid. Det gör vi genom att bevara skog i ett projekt på Sumatra. En ö i Indonesien, som drabbats hårt av oljepalmsproduktioner, säger Henrik Höglin.

Att det just blev ett projekt i Indonesien, förklarar Henrik Höglin, beror på att Kivra låtit ZeroMission välja vilket projekt de ska stötta.

Vad är nästa steg?

– Vi har nyligen lanserat en ny tjänst där vi erbjuder digitala kvitton. Några som är först ut med detta är Ica och Åhléns. Papperskvitton är ingen höjdare varken för konsumenter, butikspersonal eller miljön, avslutar Henrik Höglin.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.

Det senaste