Varje dag passerar i genomsnitt 1 000 lastbilar genom portarna till AMP terminalen i Göteborg. Men endast ett fåtal av dessa är eldrivna – något som företaget vill ändra på.
Så ska terminalen främja el-lastbilar
TRANSPORT
Nordens största containerhamn har nu infört ett incitament för de åkerier som påbörjat sin resa mot elektrifierade lastbilstransporter.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
- Full tillgång till allt digitalt material
Förslaget, som kommer att implementeras 1 mars, innebär att el-lastbilar ges möjlighet till företräde genom att passera via ett reserverat körfält, samt att deras hantering prioriteras inne på terminalområdet.
APM terminals menar att omställningen mot fossilfria vägtransporter är viktigt för att nå Sveriges klimatmål om minskade utsläpp från transportsektorn. Att satsningen på elektrifierade lastbilstransporter är något som de vill vara med och stötta.
– Även om vägen till helt fossilfria lastbilstransporter är lång, hoppas vi att det här upplägget kan fungera som en sporre och ett litet steg på vägen. Vi kommer att utvärdera lösningen löpande och utveckla den utifrån kundbehov och nya tekniska förutsättningar, säger Brian Bitsch, kommersiellt ansvarig på APM terminals Gothenburg, i en kommentar.
El-lastbilar stod för övrigt för den största procentuella uppgången av laddbara fordon på svenska vägar 2022. Powercircles, som presenterade statistiken, spår att laddbara fordon kommer stå för hela 65 procent av nyförsäljningen av tunga lastbilar 2030 – en stark ökning jämfört med dagens siffror.