Tomas Bach, chef för Internationella olympiska kommittén (IOC), ser klimatförändringarna som det största hotet mot sportens framtid. Därför strävar Paris-OS efter att bli så hållbart som möjligt med målet att minska växthusgasutsläppen med 50 procent jämfört med London 2012 och Rio 2016.
Vid tidigare OS har arrangörerna fått kritik för att nya byggnader ofta står oanvända efter tävlingarna. För att förbättra hållbarheten kommer 90 procent av tävlingslokalerna i Paris att använda befintliga anläggningar.
Även Olympic Village, det centrala boendet för idrottare och delegationer under evenemanget, kommer att återspegla Paris 2024:s miljö- och sociala ambitioner.
I sina rum kommer idrottarna att hitta ekodesignade möbler, såsom soffbord av återvunna badmintonbollar, sittsäckar av fallskärmstyg, stolar av återvunna flaskkorkar och soffor av avspärrningsstaket.
För att främja biologisk mångfald har hustaken i Olympic Village utrustats med inhägnader och öppningar för insekter och fåglar. Nästan 9 000 träd har planterats runt byn för att attrahera olika arter. Efter spelen kommer de 2 800 olympiska lägenheterna att omvandlas till bostäder.
Medaljer av järn från Eiffeltornet
Varje medalj kommer att innehålla 18 gram originaljärn från Eiffeltornet för att lyfta fram cirkulär ekonomi. Järnet togs bort och bevarades under tidigare renoveringar, och nu har Eiffeltornets operativa företag gett dessa historiska bitar en ”andra glans”
Guld- och silvermedaljerna är båda tillverkade av 100 procent återvunnet material och är certifierade av Responsible Jewellery Council. Bronsmedaljerna är gjorda av en legering av koppar, tenn och zink, som återvunnits från metallskrot från Monnaie de Paris, den statliga institution som ansvarar för att producera Frankrikes mynt.
Elbåtar och drönarliknande bojar
Paris 2024 kommer att hålla sin öppningsceremoni på floden Seine i stället för på en stadion, ett drag som deras senaste hållbarhetsrapport beskriver som ”utan motstycke i spelens historia.”
Under ceremonin kommer ett trettiotal paradbåtar att drivas med elektricitet, och HAROPA PORT stödjer elektrifieringen av hamnkajerna i Paris med totalt 78 laddningsstationer.
Vissa av seglingstävlingarna kommer att hållas vid Calanques nationalpark i Marseille, där det skyddade sjögräset Posidonia oceanica, känt som ”Medelhavets lungor”, finns. Detta sjögräs binder mycket koldioxid, och för att skydda det planerar arrangörerna att använda geopositionerade bojar för att begränsa ankring i området. Traditionella bojar med ankare kan skada sjögräset och frigöra kol, så alternativa metoder är viktiga för att bevara miljön.