Konsultchefen: ”Ledningsgrupperna har inte haft tillräcklig bandbredd”

Undersökning En ny undersökning visar att många företag inte lever upp till prioriterade hållbarhetsmål. Leverantörsproblem, covid och energikris har gjort att många företag låtit hållbarhetsfrågorna stå tillbaka, menar en svensk chef på konsultföretaget bakom rapporten.

Konsultchefen: ”Ledningsgrupperna har inte haft tillräcklig bandbredd”
Erik Flinck, vd på Boston Consulting Group.

I en ny global undersökning där konsultföretaget Boston Consulting Group rankar världens mest innovativa företag, uppger två tredjedelar av de tillfrågade företagen att klimat och hållbarhet är två av bolagets högsta företagsprioriteringar. Samma undersökning visar dock att bara ett av fem företag faktiskt agerar i linje med sina beslutade hållbarhetsprioriteringar.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Miljö & Utveckling premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
  • Full tillgång till allt digitalt material
Redan prenumerant?

Erik Flinck, VD för BCG:s Sverigekontor, anser att det dystra resultatet har flera förklaringar.

– Klimat- och hållbarhetsfrågorna har kommit mycket starkt hos företagen de senaste tre till fem åren och många företag började agera med kraft för två till fyra år sedan. Sen kom leverantörsproblem till följd av covid, energikris, komponentbrist och mycket annat i vägen. Hållbarhetsfrågorna har fått stå tillbaka. Ledningsgrupperna har helt enkelt inte haft tillräcklig bandbredd.

Mätmetoder måste på plats

Vid sidan av alla de problem och störningar som drabbat näringslivet de senaste åren konstaterar Erik Flinck att många bolag fortfarande är i ett stadie där de försöker få mätmetoder och systematik i hållbarhetsarbetet på plats.

– Hållbarhetsstyrning är mycket mer komplext än ekonomisk styrning. Den läxan har många företag som satt hållbarhetsmål nu fått lära sig. Få bolag har kommit fram till ett läge där de faktiska hållbarhetsåtgärderna implementeras.

Erik Flinck tror att det kommer att dröja ytterligare ett till två år innan de allra mest framgångsrika bolagen börjar strukturera och leverera effektiva och mätbara hållbarhetsåtgärder. För bolagen som inte ligger i framkant kommer det att dröja ännu längre.

– Det finns många bolag som inte ens har kommit överens om hur man ska mäta hållbarhetsprestanda. Ännu färre har systematiserat arbetet. För att ett hållbarhetsarbete ska fungera i ett stort företag måste processerna industrialiseras. Den nödvändiga industrialiseringen av styrsystem är något som få företag kommit fram till i dag.

Inga svenska företag i topp

I BCG:s globala innovationsrankning finns inget svenskt företag bland de 50 mest innovativa företagen. Också företag från övriga Europa tappar mark, främst mot USA men också mot Asien. Samtidigt menar Erik Flinck att många svenska ligger i framkant när det kommer till klimat- och hållbarhetsinnovationer.

– Att detta inte syns i den här globala rankningen beror till stor del på att de som toppar rankningen främst är globala jättebolag med stora konsumentaffärer. För de här jättarna är det viktigt att positionera sig inom hållbarhetsområdet. De här bolagen har också enorma R&D-budgetar som få svenska företag kan matcha.

Dessutom, menar Erik Flinck, är svenska bolag generellt sett inte lika aggressiva på att marknadsföra sina innovationer eller sitt klimatarbete som exempelvis amerikanska bolag.

– Svenska företag styrs oftast mer av ingenjörstänk. Man vill ha rejält på fötterna innan man börjar marknadsföra eventuella klimatåtgärder. I USA är det inte ovanligt att företag börjar med marknadsföringen – sen börjar man innovera och hitta lösningar.

Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.