Rapport: 3 miljoner laddpunkter krävs

Transport Konsultföretaget Boston Consulting Group har räknat på hur många laddpunkter för elbilar som kommer att krävas om Sverige ska nå netto-noll klimatutsläpp till 2050. Resultat: Tre miljoner laddpunkter och 600 vätgastankstationer.

Rapport: 3 miljoner laddpunkter krävs
Tre miljoner laddpunkter behövs i Sverige, enligt en rapport från BCG. Foto: Stock Adobe

Som en del i en större rapport om de nordiska ländernas väg mot netto-nollutsläpp 2050 har Boston Consulting Group räknat på behovet av laddpunkter för elbilar. Enligt rapporten växer elbilsmarknaden snabbt, liksom behovet av laddinfrastruktur.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Miljö & Utveckling premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
  • Full tillgång till allt digitalt material
Redan prenumerant?

”Betydande investering i infrastrukturen”

Transporterna står för en stor del av klimatutsläppen i alla nordiska länder. I sin rapport har BCG räknat med att vi reser lika mycket år 2050 som idag. För att nå klimatmålet skulle då 95 procent av fordonsflottan behöva vara elektrifierad.

– Det här kräver en betydande investering i infrastrukturen. Vår analys visar att det behövs tre miljoner laddpunkter enbart i Sverige för att klara elektrifieringen av fordonsflottan och därmed nå klimatmålen, säger Mikael Ternhult, expert på bilindustrin på BCG Stockholm, i ett uttalande.

Flera regeringsuppdrag om laddpunkter i Sverige

Även EU och den svenska regeringen är medvetna om behovet av fler laddpunkter. Före semestrarna fick Energimyndigheten och Trafikverket i uppdrag att ta fram ett nationellt handlingsprogram för utbyggnad av laddinfrastrukturen.

Energimarknadsinspektionen ska också undersöka hur anslutningstiden ska kortas ned så att man snabbare får tillgång till elnätet. Detta ska inspektionen ha undersökt och rapporterat senast 1 december i år.

Uppdraget till Trafikverket och Energimyndigheten omfattar även vätgas och ska slutredovisas senast 1 november 2023.

Många laddpunkter saknas

I Sverige finns i dagsläget ungefär 12 700 laddpunkter, enligt Elbilsstatistik.se/PowerCircle.

För den tyngre trafiken tror BCG att vätgas blir ett attraktivt alternativ. Då behövs 600 vätgastankstationer, enligt konsultföretagets rapport.

För närvarande finns det fyra publika vätgastankstationer i landet. Flera olika satsningar på att bygga vätgastankstationer har dock aviserats, och enligt intresseorganisationen Vätgas Sverige ska över femtio sådana tankstationer vara på plats före 2025, varav åtta inom EU-projektet Nordic Hydrogen Corridor. Energimyndigheten har nyligen beviljat stöd till 12 vätgastankstationer.

Här finns regeringsuppdraget om laddinfastruktur och vätgas.

Här finns uppdraget om kortade ledtider.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.

Det senaste