Flygbolag fälls för vilseledande reklam – får bakläxa

KOMMUNIKATION Myndigheten skärper nu sina tillslag mot flygbolagens "greenwashing". Nu fälls ett av bolagen för sin reklam om förnybart bränsle.

Flygbolag fälls för vilseledande reklam – får bakläxa
Foto: Adobe stock.

Virgin Atlantic, som i november hyllades för att som första flygbolag i världen ha korsat Atlanten med ”100 procent hållbart bränsle”, får nu bakläxa. Advertising Standards Authority, den brittiska motsvarigheten till Reklamombudsmannen, menar att flygbolagets radioreklam brutit mot tillsynsmyndighetens regler.

Enligt ASA gav frasen ”100 procent hållbart flygbränsle” lyssnarna ett missvisande intryck av bränslets miljöpåverkan genom att antyda att bränslet både hade noll koldioxidutsläpp och inga negativa miljöeffekter.

För även om SAF, som ofta kommer från avfallsprodukter, grödor eller fetter, släpper ut mycket mindre koldioxid än fossila bränslen under sin livscykel, är de inte helt utsläppsfria.

Domen markerar första gången tillsynsmyndigheten förbjudit en annons om hållbara flygbränslen (SAF), ett slag mot flygindustrin som förlitar sig på dessa bränslen för att nå nettonollutsläpp till 2050.

– Det är viktigt att påståenden om hållbart flygbränsle förklarar vad verkligheten är, så att konsumenterna inte vilseleds att tro att flygningen de tar är grönare än den verkligen är, säger Miles Lockwood, chef för klagomål och utredningar vid ASA, i ett pressmeddelande.

Virgin Atlantic försvarade sin annons och förklarade att frasen ”100 procent hållbart flygbränsle” avsåg att flygplansmotorerna helt drevs av SAF och inte blandades med traditionellt flygbränsle.

I sitt beslut uppmanade tillsynsmyndigheten Virgin att se till att framtida annonser om SAF innehåller kvalificerande information som förklarar bränslets miljöpåverkan.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.