Hållbarhetsforskaren: På Black Friday är det bäst att stänga datorn och ta en promenad

Hållbarhet Forskaren Nancy Bocken har gjort flera studier kring konsumtion och företagande, nu senast en studie av 150 företag som har en affärsmodell som är inriktad på tillräcklighet, ”suffiency”. Hennes råd inför Black Friday är solklart: Stäng av datorn!

Hållbarhetsforskaren: På Black Friday är det bäst att stänga datorn och ta en promenad
Professor Nancy Bocken har studerat företag med en affärsmodell baserad på tillräcklighet, "sufficiency".

Nancy Bocken, som är professor i hållbart företagande vid Maastrichts universitet i Nederländerna, har gjort flera studier kring företagande med mer hållbara affärsmodeller. Nu senast undersökte hon och en doktorand 150 företag som har en affärsmodell baserad på ”suffiency”, tillräcklighet.

– Vi ville öka antalet kända exempel på sådant företagande. Det fanns inte så många kända fall i litteraturen, det var klädmärket Patagonia med kampanjen ”köp inte den här jackan”, men sedan tog det slut. Vi ville hitta fler exempel, säger Nancy Bocken.

Företagen har forskarna själva sökt fram och undersökt. Det gick att hitta exempel i många olika sektorer, och även äldre, etablerade företag finns representerade. Och det gick överraskande lätt att hitta företag som arbetar med produkter som ska ha en lång livslängd, eller för att minska konsumtionen. Bland de 150 företagen fanns verksamheter i alla möjliga sektorer. Men kläder och heminredning utmärkte sig.

– När doktoranden Laura Niessen hittat 100 företag utan svårighet så beslöt vi att gå vidare och försöka hitta 150. Laura har fortsatt att lägga till företag i databasen och vi bör nå ungefär 170 företag i slutet av året, säger Nancy Bocken.

Nya samarbeten behövs för cirkulära affärsmodeller

Forskarna har bland annat sett att det behövs nya typer av samarbeten för att lyckas med den här typen av affärsmodeller.

– I en linjär affärsmodell är ansvaret för produkten i stort sett borta när den är såld. I cirkulära affärsmodeller behövs nya aktiviteter, som till exempel reparationer, underhåll, återbruk och återtillverkning, säger Nancy Bocken.

Hon tar Patagonia som exempel. När företaget ville starta secondhand-försäljning så skapades ett samarbete med eBay istället för att Patagonia själva byggde upp en andrahandsförsäljning. I en annan studie har Nancy Bocken sett att även stora företag samarbetar med regionala nätverk av företag som reparerar saker, gärna med sociala förtecken. Detta gäller till exempel Philips, Ikea och H&M.

Ytterligare ett exempel är Interface Flor som samarbetade med Zoological Society of London, lokalsamhällen i Filippinerna och företaget Aquafil för att kunna producera nylon – och i nästa steg mattor – från gamla fiskenät.

– Det kan handla om kunskap som du inte har, logisitk du saknar eller plattformar du inte har som i fallet med Patagonia. Jag tycker att det är listigt att jobba med lokala nätverk, säger Nancy Bocken.

När väl den nya affären satt sig är det många som väljer att flytta in den i det egna företaget. Ett exempel på det är Philips.

Det återbrukade måste bli mer lättillgängligt

Hur är det då med konsumenterna? För att företagen ska växa måste de – trots sitt fokus på tillräcklighet – ha kunder.

– Vi behöver göra detta attraktivt. Många ser det som återvinning. Det gäller att informera folk om att det second hand, renoverat och återtillverkat är lika bra som nytt. Att göra det normalt och tillgängligt, säger Nancy Bocken.

Hon berättar om appen Beni, som ska ge ett automatiskt andrahandsalternativ när du söker på en vara som till exempel ett klädesplagg.

– Jag har testat den men det fungerade inte i min nederländska mobiltelefon. Men det skulle kunna vara en lösning, säger Nancy Bocken.

Lagom konsumtion

Forskarna ställer också frågan vad som det innebär att konsumera med ”tillräcklighet”, alltså lagom.

– Det är en konsumtion som tillåter både den innevarande och kommande generationer att blomstra. Sedan behövs det sektorsvisa mål. För resor gäller kollektivtrafik och att resa mindre, till exempel. Jag tror också att det kommer att komma konsumtionskorridorer. Det är ett sätt att se en lägsta möjliga konsumtion och en högsta möjliga konsumtion. Området däremellan är det vi kan agera inom.

För att nå en mer hållbar konsumtion krävs politiskt mod och engagemang, menar Nancy Bocken. Och att företag får tid att tänka över sina långsiktiga mål, inte bara fokusera på kortsiktig vinst. Men också att människor tänker om, vilket inte är så lätt eftersom vi uppskattar omväxling och nyheter.

– Vi behöver komma bort från beroendet av nyheter, säger Nancy Bocken.

Vilket är ditt bästa råd idag när det är Black Friday?

– Tänk efter innan du köper något. Behöver du det, kan du köpa det second hand, kan du låna det? Är det verkligen billigare? Stäng datorn och ta en lång promenad! säger Nancy Bocken.

Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.