Andreas Gustafsson är ansvarig för Volvo Group Circular Operations & Solutions, där bland annat konceptet Remanufacturing – återtillverkning – ingår. Han har försökt ta reda på när Volvokoncernen började med att ta tillbaka slitna motorer, växellådor och andra komponenter för att renovera dem i egen regi. Det som idag kallas återtillverkning.
Volvokoncernen: Återtillverkning är win-win-win
Cirkularitet
Återtillverkade reservdelar är inget nytt för Volvokoncernen, som tagit tillbaka utslitna komponenter och renoverat dem till nyskick sedan 1950-talet. Men nu växer segmentet. Planen är en 60-procentig ökning från 2018 till 2025, samtidigt som affären ska breddas och bli ännu mer cirkulär.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
- Full tillgång till allt digitalt material
– Många tror att det är ett nytt påfund, men det är det inte. Vi har inte lyckats spåra till 100 procent när det började men vi har en fabrik i Flen där vi vet att vår återtillverkning flyttade in 1960. Då flyttade den från vår Skövdefabrik och när den startade där vet vi inte, men vi tror någon gång på 1950-talet eller tidigare, berättar han.
Återtillverkningen har alltså varit en del av verksamheten länge, och det beror på att det är en bra affär.
– Det är skönheten i den här affärsmodellen, att det inte är något vi uppfunnit de senaste tio åren utan att det är en affärsmodell som är i grunden ekonomiskt hållbar, säger Andreas Gustafsson.
Volvokoncernen återtillverkar en lång rad komponenter
Återtillverkning är ganska vanligt när det gäller tunga fordon. För Volvokoncernens del handlar det om många olika komponenter, det kan vara pumpar, generatorer, injektorer eller partikelfilter för att nämna några exempel. Motorer av olika slag och växellådor är andra komponenter som skickas tillbaka till moderskeppet när de byts ut av verkstaden.
– Det går att räkna hem återtillverkning av de flesta komponenter som är mer än en skruv eller en bult.
För närvarande arbetar man på att utveckla antalet komponenter som återtillverkas.
– Det handlar bland annat om vilken typ av komponenter som lämpar sig för återtillverkning och hur vi kan få ut fler komponenter som är återtillverkade.
Kanske bara återtillverkat framöver
Utvecklingen pekar mot att det i framtiden kanske bara erbjuds återtillverkade exemplar av vissa reservdelar, i den mån lagar och regler tillåter det.
– Det finns ingen större anledning att ha en nytillverkad produkt när den återtillverkade är lika bra som en ny och har samma garantier.
Tidigare har kundernas uppfattning om de återtillverkade produkterna varit en flaskhals. Efterfrågan har helt enkelt inte varit tillräckligt hög på alla marknader. Men det är på väg att förändras, enligt Andreas Gustafsson.
– Vår utvecklingspotential framåt är att ännu bättre kontrollera returflödena av det vi kallar ”cores”, alltså den trasiga komponent som vi påbörjar återtillverkningen från. Rätt core, på rätt plats i rätt tid gör att vi kan återtillverka mer. Vi är redan i dag ganska bra på det men vi kan bli bättre.
Grönare än grönt stål
I framtiden är det möjligt att de återtillverkade komponenterna även återfinns i fabriksnya lastbilar.
– Man pratar om grönt stål, men jag brukar säga att det grönaste stålet är det som vi kan återanvända i den form vi gett det, utan att smälta ned det. Vi behöver titta bortom eftermarknaden och in i vår nytillverkning.
En annan utmaning är att få underleverantörerna med på tåget. För att få underleverantörerna att ta tillbaka och återtillverka sina komponenter, har Volvokoncernen ställt krav på detta i avtalen.
– Vi samlar in deras komponenter och skickar tillbaka till dem, sedan vill vi att de återtillverkar komponenten. Vi har haft det kravet ett tag och jobbar hårdare med det nu, jag tror att det kommer att få jättestort genomslag, säger Andreas Gustafsson.
En win-win-win-affär
Han menar att återtillverkningen är en win-win-win-affär. Kunden får en minst lika bra, och ofta billigare produkt. Det är lönsamt för Volvo, och klimatutsläppen blir ofta halverade. Men trots att koncernen arbetat med detta i minst 70 år, och att det finns totalt nio fabriker världen runt som återtillverkar delar åt koncernen, finns det fortfarande inte alltid en återtillverkad del att tillgå när en lastbil ska repareras.
– Nej, inte alltid, men vi har kommit ganska långt. På de komponenter som lämpar sig för återtillverkning är vi på väg att få ett väldigt brett och bra erbjudande, säger Andreas Gustafsson.