Design är hennes främsta klimatverktyg

Konsumtion Isländska Folk satsar på mer miljövänliga och hållbara heminredningsprodukter. En utmaning är att stänga gapet mellan attityd och action hos konsumenterna. Folks vd och grundare Ragna Sara Jónsdottir nudgar kunderna med design som främsta klimatverktyg.

Design är hennes främsta klimatverktyg
Folks grundare Ragna Sara Jónsdottir berättar om utmaningarna med att använda klimatdata i kommunikationen.

År 2017 startade isländska design- och heminredningsföretaget Folk. Det tillkom som ett resultat av att grundaren, Ragna Sara Jónsdottir, insåg hur svårt det var att hitta heminredning som även var mer hållbar.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Miljö & Utveckling premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
  • Full tillgång till allt digitalt material
Redan prenumerant?

– Jag kunde inte köpa saker som jag ville ha i mitt eget, hållbara hem, säger hon.

Hon började i liten skala och skapade ett nätverk av tillverkare och designers kring varumärket. Idag har bolaget tre anställda och även ett kontor i Köpenhamn. Bland råmaterialet som används finns överblivna stenar, återvunnen textil, med mera.

Har kollat klimatavtrycket på alla produkter

Ragna Sara Jonsdóttir har inte bara satsat på design och återbruk, utan också försökt ta reda på produkternas klimatavtryck.

– Vi har mätt alla föremål och alla produkter. Vi upptäckte då att processen för att mäta behöver utvecklas. Det finns för få verktyg för att mäta cirkularitet, säger hon, och fortsätter:

– Vi trodde att vi kunde beräkna alla produkter och publicera resultaten för varje produkt. Men vi upptäckte att resultaten förändras.

Svårt använda klimatinformationen

Det handlar om att den mjukvara som används för att beräkna klimatavtrycket ständigt uppdateras med nya data. Det leder till att samma produkt kan ha ett klimatavtryck vid en tidpunkt, och ett helt annat några månader senare.

– Det är inte pålitligt och vi skulle kunna anklagas för greenwashing. Och för oss är det för dyrt att ha någon som övervakar det hela tiden. Vi har beslutat att vänta tills det har satt sig. Detta är bara ett av flera exempel på praktiska problem som vi som stöter på när vi vill använda oss av hållbarhetsdokumentation som producent. Det är viktigt att dela det så att vi snabbare kan hitta lösningar tillsammans med industrin, säger Ragna Sara Jónsdottir.

Hon är ändå nöjd med att ha gjort klimatkalkylerna.

– Det har hjälpt oss att se de huvudsakliga utsläppskällorna. Vi kan se de stora dragen om var våra utsläpp skapas. Baserat på det kan vi snabbt minimera utsläppen.

Satsar på minskade utsläpp

Kudde gjord av krockkudde.

Företaget jobbar nu för att minska klimatpåverkan av sina produkter.

– För vår del beror utsläppen till stor del på energimixen i landet där varan tillverkas. Så till exempel ett föremål som tillverkas i Polen belastas av att där det är mycket kolkraft i energimixen. Att flytta tillverkningen till ett land med bättre energimix kommer att minska påverkan starkt, säger hon.

Har du fattat något sådant beslut?

– Ja. Vi är ett litet företag och därför agila. Vi äger inga fabriker.

En annan stor utmaning är att få miljömedvetna kunder att även shoppa mer hållbart.

– Det är en konstant utmaning att stänga gapet mellan attityd och beteende. Hur får man människor som är intresserade av hållbarhet att även investera i det?

Nudging genom kundinformation

Lösningen för Folks del är att behandla kunderna som vilka kunder som helst.

– De vill ha ett trevligt hem, vi ger dem bra design. När de väl har sett den så ger vi dem information om produktens historia. Den kanske är 100 procent cirkulär eller gjord av överbliven sten. Vi berättar hur produktutvecklingen syftat till att minimera miljöpåverkan. Det kommer att få dem att upptäcka det här, säger Ragna Sara Jónsdottir.

Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.