Så påverkas Coops hållbarhetsarbete av Ukrainakriget

Klimat Ukrainakriget påverkar Coop genom bland annat stigande drivmedelspriser och stoppade varor. Samtidigt understryker Charlotta Szczepanowski, Coops chef för hållbarhet och kvalitet, vikten av att inte glömma bort det långsiktiga hållbarhetsarbetet.

Så påverkas Coops hållbarhetsarbete av Ukrainakriget
Charlotta Szczepanowski.

Rysslands invasion av Ukraina har kraftigt pressat upp drivmedelspriserna.Det påverkar bland annat dagligvarukedjan Coop genom ökade kostnader för drivmedel till deras varutransporter.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Miljö & Utveckling premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
  • Full tillgång till allt digitalt material
Redan prenumerant?

Satsar på tåg som varutransport

Samtidigt menar Charlotta Szczepanowski, Coop Sveriges chef för hållbarhet och kvalitet, att de kommit något lindrigare undan jämfört med många andra, då de aktivt arbetar med att fasa ut varutransporter med lastbil.

– Vi kör väldigt mycket med tåg och siktar även på en fossilfri fordonsflotta, säger hon.

Redan 2009 började Coop gå över från lastbil till tåg i sina varutransporter, med syftet att minska sin klimatpåverkan. I början 2020 utökade de kapaciteten ytterligare och idag ersätter tågtransporterna omkring 17 000 lastbilstransporter per år, enligt Coop själva.

– Dock drabbas vi av ökade kostnader precis som alla andra, då både kostnader för diesel och el som driver våra tåg har gått upp, säger Charlotta Szczepanowski.

Stoppade varor till följd av kriget

Därtill har Coop även helt slutat sälja ryska produkter i sitt sortiment, samtidigt som många ukrainska produkter inte längre levereras till butikerna.

I det avseendet lyfter Charlotta Szczepanowski att deras hållbarhetsdeklaration har hjälpt livsmedelskedjan att säkerställa att hållbarhetsarbetet går åt rätt håll. Verktyget lanserades 2021 och ska hjälpa kunder att handla hållbara livsmedel.

Enligt Charlotta Szczepanowski förutsätter det att Coop håller bra koll på varorna som de säljer, något som kedjan håller fast vid trots det skakiga världsläget. Charlotta Szczepanowski berättar att de endast tvingats rucka på sina principer på en enda produkt – honung.

– Det är honungssort från Ukraina som vi av förklarliga skäl inte längre kan köpa in. Då har vi fått köpa in från en annan leverantör, som vi ännu inte har lika bra koll på. Men det är det enda undantaget än så länge, säger hon.

Börjar förbereda sig inför framtiden

Trots Coop klarat sig bra med höga drivmedelspriser och stoppade varor, understryker Charlotta Szczepanowski att de utifrån ett hållbarhetsperspektiv redan börjat förbereda sig på vad framtiden kan innebära.

– Både Ukraina och Ryssland är stora producenter av bland annat korn, vetemjöl och solrosolja, så det kan komma att påverka oss i ett senare skede. Vi tittar även på inflationen och allt som händer med varuförsörjningen, med stigande priser och hur det kan påverka oss. Men det är för tidigt att säga exakt vilka effekter det här kriget kommer att få.

Finns det en risk att hållbarhetsarbetet stannar av med anledning av kriget?

– Det är självklart en stor förändring och i en sådan här kris måste man satsa här och nu för att klara det som är i stunden. Samtidigt betyder inte det att man kan strunta i det långsiktiga. Man måste ha båda delarna i huvudet och balansera det långsiktiga med det kortsiktiga. Men vårt strategiska hållbarhetsarbete ligger fast.

Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.