Energiministern om reduktionsplikten: Vi kommer att kunna nå klimatmålet

Transport Regeringens paket för att lindra effekterna av de höga el- och drivmedelspriserna innebär bland annat en frysning av reduktionsplikten, alltså kravet att blanda in förnybara bränslen i drivmedlen. ”Bedömningen är att vi kommer att kunna nå våra klimatmål” säger energiminister Khashayar Farmanbar (S) till Miljö & Utveckling.

Energiministern om reduktionsplikten: Vi kommer att kunna nå klimatmålet
Khashayar Farmanbar, energiminister. Foto: Magnus Liljegren

Regeringen presenterade nyligen ett paket på 14 miljarder kronor för att mildra effekterna av de höjda energipriserna. Bland de många förslagen ingår en frysning av reduktionsplikten på årets nivå under 2023. Reduktionsplikten anger hur mycket förnybart som ska blandas i drivmedlen. Den var planerad att öka från 30,5 till 35 procent för diesel år 2023 och för bensin från 7,8 till 10,1 procent.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Miljö & Utveckling premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
  • Full tillgång till allt digitalt material
Redan prenumerant?

Eftersom biodrivmedel har ett högre pris än fossila drivmedel skulle detta också göra drivmedlen dyrare, något som regeringen nu vill försöka undvika.

– Vi är i ett läge där vi ser en stor osäkerhet och prispåverkan på grund av kriget i Ukraina. Vi ser ett behov av att politiken kliver fram, skapar tydlighet och ger svenska hushåll och företag möjlighet att klara sig bättre i ett läge med extremt höga världsmarknadspriser på olja, säger energiminister Khashayar Farmanbar (S) till Miljö & Utveckling.

Kommande prishöjning uteblir enligt förslaget

Regeringen har räknat på förslaget och enligt energiministern skulle en sådan frysning innebära ungefär 54 öre lägre dieselpris och 28 öre lägre bensinpris per liter exklusive moms, jämfört med om reduktionsplikten höjts enligt plan. Men åtgärden gör ingen skillnad i år, utan först 2023. Och med ett oljepris som åker upp och ner som en jojo är det förstås svårt att veta hur prisbilden ser ut då.

Har ni lagt in någon skrivning om att den här ändringen bara gäller om oljepriset ligger på en viss nivå, till exempel?

– Nej, inte som förslaget ser ut. Det handlar om att ge drivmedelsbolagen långsiktighet när de planerar sina inköp. Om vi skulle lägga in den här typen av villkorssatser skulle vi skapa osäkerhet om vad som gäller, säger Khashayar Farmanbar.

Vilken blir effekten på klimatutsläppen från vägtrafiken enligt regeringens bedömning?

– Reduktionsplikten är ett av våra viktigaste verktyg för att nå klimatmålen för transportsektorn. Att inte öka reduktionsplikten enligt plan kan ha påverkan. Samtidigt ser vi att elektrifieringen gått avsevärt snabbare än vad någon räknat med från början. Där ser vi att vi har nått en stor klimateffekt. Vi ser också att prisläget påverkar marknaden, det väldigt höga världsmarknadspriset får också till effekt att det förbrukas mindre bränsle. Sammantaget ser vi att det inte innebär någon jättestor påverkan för att kunna nå våra klimatmål, säger Khashayar Farmanbar och tillägger:

– Vi har räknat på ett antal olika scenarier och bedömningen är att vi kommer att kunna nå våra klimatmål.

En av de aktörer som kritiserat förslaget om att frysa reduktionsplikten är branschorganisationen Svebio.

Vilken blir effekten för de förnybara drivmedlen, enligt regeringens bedömning?

– Det viktigaste är att ha långsiktiga spelregler och en bred politisk stabilitet. Det är vår avsikt med det här förslaget. Takten justeras med tanke på världsläget men systemet finns kvar.

Det handlar enligt Khashayar Farmanbar om en balansgång mellan att få fram svenskproducerade biodrivmedel och att lindra effekterna för hushåll och företag. Och regeringen bedömer att den svenska produktionen av biodrivmedel inte ska hotas av förslaget.

– Vi senarelägger en del av den framtida marknaden. Vår bedömning är att det ändå är en god marknad för de här producenterna.

Inga nya satsningar för biodrivmedel – just nu

Svebio menar att frysningen är ”acceptabel” men att det behövs andra åtgärder för att främja biodrivmedlen. Blir det några andra pengar till satsningar på produktion av biodrivmedel?

– Inte just nu, det här är för hushållen och företagen, säger Khashayar Farmanbar.

Regeringens förslag ska nu behandlas i riksdagen. Förutsatt att det går igenom där kan förslagen träda ikraft framåt sommaren.

Så här ser hela paketet ut.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.