Ett intensivt arbete med att samla in hållbarhetsdata pågår på Coop. Dagligvarukedjan tar fram hållbarhetsdeklarationer för alla sina livsmedel. Tjänsten ska sjösättas 2021 om allt går som planerat, och senare i år planerar Coop skarpa test. Miljö & Utveckling har pratat med Charlotta Sczcepanowski, Coop Sverige, om projektet.
Coop lanserar hållbarhetsdeklaration
Livsmedel
Scanna en streckkod och få varans hållbarhetsdeklaration direkt i mobilen. Det är framtiden för Coops kunder, och det handlar om mycket mer än bara klimatdata.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
- Full tillgång till allt digitalt material
Mängder av data krävs för hållbarhetsdeklaration
Det handlar om ett omfattande datainsamlingsarbete när cirka 17 000 olika matvaror ska kartläggas ner på ingrediensnivå. Varje produkts hållbarhetsdata ska redovisas utifrån tio parametrar, som tagits fram av WWF:s initiativ hållbar livsmedelskedja. Bland parametrarna finns till exempel klimat, vattenåtgång, bekämpningsmedel, arbetsförhållanden och djurhälsa.
– Vi har redan gjort en digital lösning som vi har testat på vissa utvalda personer, och vi ser att intresset är stort. Försökspersonerna var intresserade av att se helheten och ganska många sade att man skulle kunna göra val utifrån informationen. Folk är nog mer benägna att ta till sig komplexitet än vad vi tror, om man ger dem möjligheten, säger Charlotta Szczepanowski som är chef hållbarhet och kvalitet på Coop Sverige.
Informationen syns i telefonen
Märkningen kommer inte att synas på produkten, utan är kopplad till varans streckkod. Informationen blir tillgänglig via en app, och det kommer alltså att krävas en modern mobiltelefon för att ta del av den. Om allt går enligt plan ska systemet testas i skarpt läge i butik i höst, och sjösättas i full skala i början av 2021.
Vilka är utmaningarna för Coops del?
Fakta
Detta är parametrarna
– Det är bland annat att få till spårbarheten på ett mer effektivt sätt. Nu har vi ett gäng studenter från Sustainergies som hjälper oss, men det måste gå i våra system sedan. Vi arbetar på att skapa lösningar på det.
Varför är detta viktigt?
– Jag tycker att det är jätteviktigt att ha helhetsperspektivet. Det finns många livsmedel med låg klimatbelastning men hög belastning på biologisk mångfald. Vi ser att man kan fatta felaktiga beslut om man inte ser helheten, säger Charlotta Szczepanowski.
Vill driva utvecklingen mot ökad hållbarhet
Hon lyfter också fram inköparens möjlighet att påverka. Genom att involvera leverantörerna i att ta fram hållbarhetsdata öppnas nya möjligheter att driva utvecklingen i mer hållbar riktning.
– Nu skapar vi förutsättningar att jobba med leverantörerna för att förbättra varorna. Då tror jag att det blir enklare att driva framåt, vi möjliggör små förbättringar istället för att se allt i svart och vitt.
– Jag hoppas och tror att det här kommer att skapa förutsättningar för ett stort och snabbt förändringsarbete för att hela tiden förbättra varorna, säger Charlotta Szczepanowski.