Energimyndigheten har under två års tid arbetat med de tre transportmärkningarna Fair Transport, Bra Miljöval och Svanens e-handelsmärkning för att försöka samordna dem.
Hållbarhetscertifieringar för transporter räcker inte hela vägen
Transport Det finns flera oberoende, tredjepartsgranskade hållbarhetscertifieringar för transporter i Sverige, men ingen är heltäckande. Nu samordnas de i ett försök att få upp intresset för certifierade transporter.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
- Full tillgång till allt digitalt material
– Vi vill samordna så att märkningarna synkar och drar åt samma håll, till exempel att man pratar om fossilfritt på samma sätt, säger Olov Åslund, Energimyndigheten.
Hållbarhetscertifieringarna för transporter fyller olika nischer
Märkningarna har alla olika nischer och är inte konkurrenter. Men de är inte heller heltäckande och har haft svårt att få genomslag på marknaden.
– Fair transport är en märkning för godstransporter och riktar sig mot att åkerier ska märka sig så att transportköpare kan handla upp Fair Transport-märkta transporter. Svanens märkning är för e-handel och riktar sig mot konsument. Bra miljöval riktar sig mot lokala transporter. Så de fyller lite olika nischer, säger Olof Åslund.
Varför har ni valt just de här tre?
– Det är de tre stora som bygger på tredjepartsgranskning. Det finns interna märkningar också men de här som är oberoende, säger Olov Åslund.
Märkningarna har dock en stor – och gemensam – brist: ingen inkluderar internationella transporter.
– Det är ju en väldigt stor del, så det är en brist i nuläget men på lite längre sikt hoppas vi kunna få med dem, säger Olov Åslund.
Hoppas få med internationella transporter
Mårten Sjölin, konsult i egna bolaget Tellus21, har arbetat med nätverket tillsammans med Transportföretagen och Energimyndigheten.
– Om man tittar på Svanenmärkningen så är ju e-handeln global, och i den bästa av världar så vore det önskvärt att även få med den interkontinentala transporten. Men där har vi valt att avgränsa bort dessa transporter, för det är väldigt svårt att följa upp och ha koll på dem. Däremot har vi sagt att vi inte kommer att godkänna e-handelsföretag som har som affärsidé att flyga in varor direkt till konsument från till exempel Kina för det är i grunden ingen hållbar e-handel, säger han.
Varför är det så svårt att ha koll på den interkontinentala handeln?
– Det absolut vanligaste trafikslaget för de långväga transporterna mellan kontinenter är båt. Det är idag stora internationella rederier med väldigt stora godsvolymer och det gör det svårt att ställa krav på de förhållandevis små volymer e-handelsgods som fraktas till Norden. Jag har svårt att se att dessa krav skulle ge någon nytta i praktiken. Dessutom är det svårt att kontrollera efterlevnaden, säger Mårten Sjölin.
”Måste vara enkelt”
Han menar att certifieringarna inte får bli alltför komplexa, för då tappar användarna intresset.
– Det måste vara enkelt, transparent och inte skapa så mycket administration och kostnader. Och båten är ju ett bra alternativ generellt sett.
Men även inom landets gränser är märkningarna inte kompletta. Märkningen för långväga godstransporter, Fair Transport, är framtagen av Sveriges Åkeriföretag och Transportföretagen och tar sikte på både miljö och social hållbarhet. Men den omfattar i dagsläget varken tåg eller båt.
– Planen är att föra in andra trafikslag i Fair Transport. Vägtransporter är ju det vanligaste trafikslaget så det är viktigast att börja där, säger Mårten Sjölin.
Större spridning krävs för effekt
Han framhåller att det viktigaste i nuläget inte är att ta fram heltäckande märkningar, utan att få fram märkningar som är enkla att förstå och använda. Först när märkningarna tas i bruk börjar de göra nytta.
– Det är det som det här forumet handlar om. Märkningarna har inte fått den spridning som krävs för att effekt, säger Mårten Sjölin.