Elektrifieringen är inte bara en teknisk lösning – den är en katalysator för systemförändring, betonar Vanessa Butani.
– För att realisera värdet måste alla intressenter med: laddinfrastruktur, politiker, kunder och industri. Det är tillsammans vi frigör den fulla potentialen, säger hon.
Turbulens stoppar inte ambitionen
Tullar, nya EU-regler och geopolitisk oro har gjort våren svårnavigerad, men Volvo Cars håller fast vid netto noll 2040.
– Vi fortsätter att bygga bättre och mer hållbara bilar. Till exempel är vår nya EX90 tillverkad med ungefär 15 procent återvunnet material, säger hon och fortsätter:
– ES90 är även den designad med hållbarhet i åtanke. Den produceras i en klimatneutral fabrik med 100 procent förnybar el och innehåller ungefär 29 procent återvunnet aluminium, 18 procent återvunnet stål och 16 procent biobaserade och återvunna polymerer.
Data + beteende = dubbel effekt
Små beteendeinsikter spelar roll: Range Assistant-appen hjälper förare köra mer energieffektivt, och batteripasset ger transparens om batteriets ursprung.
– Det är lika mycket ett verktyg för kunderna som för oss, säger hon.
Tre fokus inför hösten
- Elektrifiering – sex elbilar ute, fyra till på väg.
- Regionalisering – bygga där vi säljer (EX30 produceras nu i Gent).
- Lönsam cirkularitet – hållbarhet får inte kosta mer; nya material måste också vara finansiellt kloka.
V2G: Bilen som batteribank
Vanessa Butani får extra energi av att se tekniken skapa samhällsnytta. I ett pilotprojekt i Göteborg har Volvo-elbilar stöttat elnätet via Vehicle-to-Grid, genom att ladda vid överskott av förnybar el och mata tillbaka vid toppar.
– Det visar hur elektrifiering stärker hela energisystemet – inte bara minskar utsläpp.
Sommarenergi på västkusten
Återhämtningen hämtar hon i naturen runt sitt nya hem i Göteborg, på cykelturer och vid havet med familjen.
SOMMARTANKAR
Läs hela artikelserien
Under sommaren bjuder Miljö & Utveckling in hållbarhetschefer att dela med sig av sina tankar. Här kan du läsa hela artikelserien:
8 juli: Andreas Gyllenhammar, Sweco.
9 juli: Christina Lindbäck, Ahlsell.
10 juli: Sandra Roos, Kappahl.
11 juli: Anna Winde, WSP.
14 juli: Pär Larshans, Ragnsells.
15 juli: Marie Baumgart, KPMG.
16 juli: Erik Florman, Akademiska hus.
17 juli: Hanna Novakovi, Nya tunnelbanan.
18 juli: Anna Denell, Vasakronan.
21 juli: Vanessa Butani, Volvo Cars.
22 juli: Henrik Tégner, Afry.
23 juli: Catharina Nordeman, Höganäs.
24 juli: Amanda Tevell, Hifab.
25 juli: Ulf Wikström, Stockholm Exergi.
28 juli: Emilia Högquist, Finansinspektionen.
29 juli: Matilda Jarbin, Scanlog.
30 juli: Filip Elland, Castellum.
31 juli: Anna Celsing, Alfa Laval.
1 augusti: Karin Stenmar, SBAB.
4 augusti: Fanny Sjödin, Skistar.
5 augusti: Petra Hansson, Locum.
6 augusti: Karolina Viksten, Ellevio.
7 augusti: Johanna Bjurskog, Riksbyggen.
8 augusti: Ulrika Rydén, Rise.
11 augusti: Nickie Excellie, Alecta Fastigheter.
12 augusti: Åsa Domeij, Axfood.
13 augusti: Annika Ramsköld, Vattenfall.
14 augusti: Karl-Johan Wall, Hufvudstaden.