SKF noterar en tvåsiffrig tillväxt för tjänster för rekonditionering av lager jämfört med för två år sedan.
Trenden: Kraftig ökning av rekonditioneringstjänster
Innovation SKF ser en kraftig ökning i efterfrågan på tjänster för rekonditionering av lager. Nu börjar företaget också köpa tillbaka produkter som rekonditioneras och säljs vidare. Ett ökat miljöfokus hos deras kunder ligger bakom.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
- Full tillgång till allt digitalt material
– Hållbar industri är en av de megatrender vi ser just nu och företag får alltmer krav på sig där allt fler länder ökar trycket genom lagstiftning. Vi ser även ökade krav, både från aktiemarknaden och kunder, på företag att minska koldioxidavtrycket vilket driver fokus på hållbara lösningar, säger Janne Westerlund, försäljningschef för den svenska industrimarknaden.
”Identifierar stora affärsmöjligheter”
Tillväxten kommer från alla större industrier som metaller, massa och papper, gruvdrift och energi i Europa, Mellanöstern och Afrika.
– Vi identifierar stora affärsmöjligheter på industrimarknaden. Att kombinera hållbara produkter och tjänster i ett sammanhållet erbjudande för att minska miljöpåverkan efterfrågas i allt högre grad av våra kunder. Detta framgår av en snabb försäljningstillväxt för renoverade lager under de senaste två åren, säger Janne Westerlund, försäljningschef för den svenska industrimarknaden.
Huvudskälet till att välja rekonditionering i stället för att köpa nya lager har historiskt varit kostnaden. Men detta har förändrats i takt med att företag söker mer hållbara produktionsprocesser för att stödja en cirkulär ekonomi.
Parisavtalet från 2016 har fått många länder att påskynda incitamenten för en cirkulär ekonomi, vilket gett resultat på marknaden. Fler företag ser över hur hela leverantörskedjan kan bidra till att minska deras totala påverkan på klimatet.
– Vi har jobbat med rekonditionering i många år, men de senaste åren har vi lyft fram det gröna värdet av det till våra kunder, bland annat genom att redovisa besparingen i kilo koldioxid jämfört med nya lager. Vi har också breddat våra tjänster från att rekonditionera stora lager till att kunna göra det även med mindre lager och lagerenheter, säger Janne Westerlund.
Försäljningen ökar kraftigt
Under 2020 investerade SKF i Sverige i en lokal serviceenhet, SKF Circular Economy Center, med en kapacitet att rekonditionera 13 000 lager per år. Den fokuserar inte bara på rekonditionering av lager utan också på lagerhus, tätningar och smörjsystem. Försäljningen har ökat fyra gånger om och efterfrågan fortsätter att öka.
I dag har SKF mer än 15 serviceenheter globalt för lagerrekonditionering och återtillverkning. Det finns enheter i Europa, Asien, Nordamerika och Sydamerika.
Vid rekonditionering tvättas först delarna, sedan inspekteras de och en åtgärdsplan läggs upp och genomförs.
– Det är en noggrann process så att allt följer våra standarder. Produkten återställs till nyskick, vilket gör att vi kan ge samma garantier som vid helt nya produkter, säger Janne Westerlund.
Rekonditioneringen ökar livslängden på lagren och ger även miljöfördelar. Beroende på graden av bearbetning kan koldioxidavtrycket för ett rekonditionerat lager vara upp till 90 procent lägre jämfört med att tillverka ett nytt, enligt SKF:s egna beräkningar.
– Att tillverka stora lager kräver mycket energi så genom att återanvända dem finns det stora besparingar att göra.
”Tar tid att bygga upp”
Utmaningar har varit både externa och interna. De externa handlar om att anpassa sig efter kundernas behov. Utmaningarna internt har varit att integrera rekonditioneringen med deras nuvarande system och att hinna med den ökade efterfrågan.
– Det tar tid att bygga upp, och vi måste klara av att bygga ut samtidigt som vi inte tappar fart. Men vi har hela tiden känt engagemanget från våra medarbetare, vilket underlättar.
SKF har också nyligen börjat köpa tillbaka produkter, utföra rekonditionering och sedan sälja vidare.
– Det blir en annan typ av flöde eftersom vi då äger produkterna och inte bara utför en tjänst. Men vi vill testa och just nu är det i väldigt liten skala, men det passar bra in i vårt tänk kring cirkularitet och det är något vi tror starkt på framöver, säger Janne Westerlund.
Flera orsaker som driver utvecklingen
Erbjudandet heter SKF Certified Pre-Owned och erbjudandet finns i Europa och finns även tillgängligt för svenska kunder.
Förutom ekonomiska och miljömässiga skäl, kan det även finnas andra orsaker som driver på utvecklingen mot cirkulärt tänk och rekonditionering inom industrin.
– Industriellt är ju sådana snäva cykler också ett sätt att parera utbudschocker. Till exempel såg vi ju lite sådant i respons till covid-19, säger Marcus Linder, forskningsledare för Sustainable Business på Rise.
Ett annat exempel han nämner är tiden efter andra världskriget, då återtillverkningsindustrierna växte till sig ordentligt. Vissa av dem, som regummering av däck, krympte i takt med globaliseringen från 90-talet och framåt.
– Just nu verkar vi gå mot allt fler handelshinder, pågående men kanske också kalla krig, och ökande problem med leveranskedjor. Så jag tror ju definitivt att återtillverkning/rekonditionering och dylikt kommer att öka framöver.
– Åtminstone om avglobaliseringen och ”alla för sig själva-trenden” fortsätter som den gjort på senaste tiden, säger Marcus Linder.