Lund först i Sverige med eldriven sopbil

TRANSPORT Sveriges första eldrivna sopbil rullar nu i centrala Lund. Chassit är återbrukat från en äldre bil. Miljö & Utveckling har tagit en tur i bilen, som ska ge lägre driftkostnader och bättre arbetsmiljö.

Lund först i Sverige med eldriven sopbil
Erik Lundberg och Nicklas Kryger framför den eldrivna sopbilen, som byggts på ett återbrukat chassi. Foto: Ingar Lindholm

Tyst, stark och inga avgaser. Erik Lundberg och Nicklas Kryger, renhållningsarbetare, gillar sin nya eldrivna sopbil, som fått namnet Elis.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Miljö & Utveckling premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
  • Full tillgång till allt digitalt material
Redan prenumerant?

– Vi ser väldigt positivt på den. Arbetsmiljömässigt är den helt perfekt, bara att slippa bakgrundssuset under en hel arbetsdag är skönt, säger Erik Lundberg.

Bra för arbetsmiljön

Tillsammans med Nicklas Kryger hämtar han sopor i centrala Lund, med relativt höga hus och smala gator. Att slippa bullret och avgaserna är skönt inte bara för förarna utan också för de boende.

– Bilen står ju rätt mycket på tomgång och jag tror att det här upplevs som positivt även av kunderna, säger Erik Lundberg.

Slipper buller

Han skrattar lite när han berättar att Elis nyligen svängde in på en mindre gata där det redan var två mindre arbetsfordon i färd med att städa upp. Även de andra fordonen var eldrivna.

– Det var full aktivitet, men det hördes ingenting!

Fakta

Sopbilen Elis

Motor: 350 kW

Laddtid: 5 timmar

Batteristorlek: 200 kWh

Räckvidd: En sopbil kör mycket korta sträckor. En laddning beräknas räcka till två dagars arbete, eller räcka till 15 mils körning.

Vikt: 26 ton varav 7,6 ton lastvikt

Chassit: En gasdriven Mercedes Benz Econic från 2010.

Att beställa en eldriven sopbil var inte det enklaste. Det avsattes pengar, men det enda fordon som fanns på marknaden uppfyllde inte arbetsmiljökraven. Lunds kommun kräver bland annat ”bussdörrar”, alltså dörrar som öppnas med en knapptryckning.

Eldriven sopbil inte så lätt att beställa

Men skam den som ger sig. Lunds renhållningsverk har erfarenhet av att driva utvecklingsprojekt av olika slag, bland annat var det här som systemet med fyrfackssortering togs fram.

Kim Hansen.

– Det var nog i samband med ett projekt om elbilar som laddas under körning, som idén kom att bygga om en gammal sopbil till en ny, säger Kim Hansen, driftledare på renhållningsverket.

– Miljö och arbetsmiljö var de stora skälen till att vi byggde bilen. Vi har ett mål att återbruka och detta är ett steg i det arbetet.

Högskolan hjälpte till

I samarbete med Lunds tekniska högskola beräknades effektbehovet för körning i stadskärnan och ett batteri dimensionerades. En leverantör i Kalmar, Norba, kunde genom ett internationellt samarbete sköta konverteringen till eldrift. Den bil som utsågs var en gasdriven bil för trädgårdsavfall, och själva skåpet lyftes av och chassit skickades till Nederländerna för konvertering. I slutet av 2019 kom bilen tillbaka med rätt typ av skåp, batteri som kan lagra 200 kWh och komplett eldrift.

– Det skulle ta 20 veckor men det blev försenat. Bland annat berodde det på administration, eftersom bilen behövde omregistreras som elbil, säger Kim Hansen.

Dyrare än konventionell sopbil

Totalt har projektet tagit ungefär två år att genomföra. Den nygamla bilen är dyrare än en ny, konventionell sopbil men billigare än en ny eldriven.

– Jag skulle tro att vi har sparat ungefär en miljon på att återanvända det gamla chassit, säger Kim Hansen.

Han räknar med att bilen kommer att leva ytterligare sju till åtta år, och hoppas på mindre servicebehov nu när gasen bytts ut till el.

Nästan alla går att ersätta

Lund har ett tjugotal sopbilar med olika uppdrag. Några är fyrfacksbilar, som går i villaområdena där de boende kan källsortera direkt i soptunnorna. Två bilar, varav Elis är en, kör i centrala Lund, och två bilar i ytterområdena. En bil servar landsbygden och byarna runt omkring.

– Som jag ser det skulle vi kunna köra med eldrift på allt utom den bil som går på landsbygden, säger Kim Hansen, och påpekar att biogas är ett bra alternativ.

Klimatfrågan har inte varit avgörande för investeringen.

– Vi är redan fossilfria, vi kör allt på gas och HVO. Den stora fördelen med el är att närmiljön blir så bra, både för dem som jobbar och för dem som bor här.

Frågetecken för servicen

Nu ska Elis utvärderas.

– Om vi ser att det här funkar bra och spar kostnader så är det klart att vi kommer att beställa mer. Men det är ju ett utländskt bolag som har byggt och frågan är hur väl det fungerar med reparation om något händer, säger Kim Hansen.

Varmt och tyst i hytten

Helt problemfritt har projektet inte varit. När Elis kom tillbaka efter sin renovering började en del av styrningen att krångla, och vid Miljö & Utvecklings besök är det ännu inte löst. Men det är inget problem att åka en sväng på renhållningsförvaltningens område. Inne i hytten är det varmt och tyst, och det är lätt att förstå att renhållningsarbetarna är nöjda med miljön.

Jämfört med gasbilen är Elis ett lyft även körmässigt, enligt Nicklas Kryger.

– Den har en mycket starkare motor. När vi hade vikt på bilen fick vi gasa upp ganska mycket på den förra bilen, men den här har full kraft direkt. Den glider bara fram.

Vårt nyhetsbrev

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Jag godkänner att Miljö & Utveckling sparar mina uppgifter
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.