Allt fler vill kompensera sina klimatutsläpp genom att köpa klimatkompensation. Det visar en undersökning från Sustainergies, på uppdrag av fem stora aktörer i branschen: GoClimate, South Pole, Tricorona, Vi-skogen och Zeromission.
Stark tillväxt för frivillig klimatkompensation
Klimatavtryck
Intresset för frivillig klimatkompensation ökar. Det visar en rapport från Sustainergies. År 2020-21 ökade försäljningen med 20 procent.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
- Full tillgång till allt digitalt material
Undersökningen har genomförts sedan 2015. Då kompenserades 370 506 ton klimatutsläpp (CO2e). Efter en minskning 2016 har trenden pekat rakt uppåt med största tillväxten 2018, då försäljningen ökade med 108 procent.
– En växande andel företag vill sätta vetenskapliga mål och utforma strategier i enlighet med Parisavtalets 1,5°C-mål. I det ingår klimatkompensation som ett naturligt komplement säger Simon Werbart Flato, verksamhetschef på Sustainergies, som utfört undersökningen.
Företagen köper mest och ökar mest
Totalt sålde de fem största aktörerna kompensation motsvarande 1 700 000 ton koldioxidekvivalenter år 2021. Den största ökningen finns bland företagskunder. Det är också företagen som står för den största volymen av inköp, 91 procent.
En av aktörerna bakom undersökningen är ZeroMission. Johanna Grant, konsult på företaget, berättar hur de märker av det ökade intresset.
– Vi ser det framförallt genom fler förfrågningar. Det är tydligt att klimatkompensation ses som ett verktyg i verktygslådan, samtidigt och utöver fokus på utsläppsminskningar i hela värdekedjan.
Matchar tillgången på bra projekt efterfrågan?
– Just nu ser vi ett högt tryck på högkvalitativa krediter världen över där efterfrågan överskrider utbudet. Resultatet är en prisökning på en nivå som vi inte tidigare upplevt, men även att det utvecklas fler projekt. Det i sig kan driva både utsläppsminskningar och klimatanpassning på sårbara platser som är i stort behov av både medel och kapacitetsbyggande, säger Johanna Grant.
Tidigare år har en sjätte aktör ingått i undersökningen, 2050 Consulting. De står i år utanför, och deras försäljning från tidigare år har därmed också plockats bort från undersökningen.