Snustillverkaren: ”Vi behöver ta det steg för steg”

Certifiering Snustillverkaren Swedish Match kunde I början av året börja marknadsföra visa snusdosor som biobaserade. Bakom detta ligger två års arbete med bland annat massbalansprincipen.

Snustillverkaren: ”Vi behöver ta det steg för steg”
Snustillverkning i Göteborg. Foto: Swedish Match

År 2019 påbörjade Swedish Match arbetet med att få fram snusdosor av biobaserat material. Det handlade om att hitta leverantörer och förstå de olika systemen.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Miljö & Utveckling premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
  • Full tillgång till allt digitalt material
Redan prenumerant?

– Avtalen med leverantörerna slöts i oktober 2021 och från och med april 2022 började vi rulla ut dosorna. Så det har nog varit drygt två års process, säger Anna Hällöv som är Sverigechef på Swedish Match.

Förpackningarna står för 45 procent av klimatavtrycket i den europeiska verksamheten, och enligt Anna Hällöv söker Swedish Match ständigt efter nya lösningar som ska vara bättre för klimatet.

– Vi jobbar intensivt med det. Det mest intressanta är en pappersbaserad dosa, att fasa ut plasten helt. Men det är svårt, för du måste ha en coating på insidan. Vi måste också kunna garantera hållbarhet på produkten enligt gällande krav. Det är en svår nöt att knäcka, men vi har jättespännande projekt på gång, säger Anna Hällöv.

Fakta

Anna Hällövs tre bästa råd

Anna Hällövs tre bästa råd om att kommunicera kring miljöfördelar och massbalans:

1. Förstå konsumenterna! De har svårt att förstå olika begrepp inom plast, det är en väldigt liten andel som är insatt och förstår det här. Det gäller att tänka till hur man förklarar vad det här är för något. Man måste göra det lätt för konsumenten.

2. Tänk efter före. Fundera innan du lanserar en produkt. Hur ska du kommunicera – och till vem? Säger man till konsument, då måste man förklara så att det finns trovärdighet och transparens. Går jag till kund, som Ica eller Coop, då är det kanske viktigare att berätta med hur många procent det här sänker utsläppen. Det är viktigt att anpassa kommunikationen.

3. Känn din målgrupp. Det är viktigt att ha koll på av vilken anledning man säter det här på ett visst varumärke. Hela förberedelsearbetet handlar om mycket mer än massbalans. Det handlar om varumärken, kunder, att göra sin hemläxa innan man lanserar.

I väntan på genombrott så arbetar företaget med att förbättra plastens fotavtryck. Men att byta ut all plast på en gång är inte görbart.

– Omställningar tar tyvärr tid. Massbalansmetoden ger oss möjlighet att snabbt kunna ställa om, men det är ändå rätt mycket som måste bli rätt parallellt. Till exempel måste utbudet av massbalanserat biomaterial vara säkerställt och vår kommunikation på dosorna är korrekt. Spårbarheten av materialet måste garanteras till 100 procent. Omställningen sker successivt men massbalansmetoden skyndar på den, säger Anna Hällöv.

– Från början så kunde vi inte köpa bara från en leverantör, och idag har vi fem eller sex leverantörer för att optimera både tillgång och de olika materialen.

Vill öka andelen biobaserad råvara

Planen är att öka andelen biobaserad råvara fram till år 2030. Det material som köps in är certifierat av ISCC.

– Vi har valt den certifieringen av flera orsaker. Den är global, seriös och erkänd. Det är ju jätteviktigt för oss, så klart, det är en trygghet. Alla rättsliga krav uppfylls, och den passar vår industri och vår värdekedja. Den har väldigt gott renommé och säkerhet, säger Anna Hällöv.

Svårt att kommunicera rätt

Swedish Match köper i dagsläget in biobaserad råvara och betalar licenser motsvarande det som behövs för dosorna till tre olika varumärken, som alla har lite yngre köpare. Det beror på att intresset för miljö är större där, enligt Anna Hällöv. Men exakt vilken dosa bioplasten hamnar i vet inte företaget.

Att lyckas med kommunikationen kring den här miljöfördelen är inte det enklaste. Swedish Match har tagit fram en information som finns på företagets hemsida, med både text och en illustration som förklarar hur det hela fungerar. En qr-kod på dosorna leder kunderna dit. Texten har bolaget uppdaterat efterhand som frågor kommit in från kunderna.

Känner du dig trygg med att informationen på hemsidan är tillräcklig?

– Ja, det är jag. Det vi har på vår hemsida kan vi stå för. Sen är den kanske inte heltäckande. Vi har ju väldigt nyfikna konsumenter men när det gäller massbalans har vi inte fått in frågor som vi inte täcker. Det handlar främst om att försöka förklara, säger Anna Hällöv.

Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.

Det senaste