Konsumentverket om massbalansprincipen: Viktigt att vara tydlig

Certifiering Att marknadsföra miljöfördelar mot konsument ställer stora krav på tydlighet. Det säger Konsumentverket.

Konsumentverket om massbalansprincipen: Viktigt att vara tydlig
Charlotte Söderlund, jurist på Konsumentverket. Foto: Konsumentverket.

Konsumentverket har inte prövat något fall som baseras på just massbalansprincipen. Däremot har verket arbetat mycket med marknadsföring av miljöfördelar, och har drivit frågor om miljöpåståenden kring vissa typer av el.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Miljö & Utveckling premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
  • Full tillgång till allt digitalt material
Redan prenumerant?

– Konsumentverket har inte något ställningstagande i frågan rent generellt utan det är samma regler som gäller för all marknadsföring, att marknadsföring måste var tydlig och inte vilseledande för mottagarna samt att det ställs särskilt höga tydlighetskrav på marknadsföring med miljöargument, säger Charlotte Söderlund, jurist på Konsumentverket.

Höga krav på tydlighet i marknadsföringen

När det gäller miljöfördelar är det alltid viktigt att vara tydlig, och går det inte på ett enkelt sätt så måste påståendet förklaras.

– Det man behöver tänka på vid marknadsföring av produkter eller tjänster som innehåller miljöargument är att ett miljöpåstående ofta skapar intryck av att en vara eller tjänst har en positiv eller ingen inverkan på miljön. Eftersom det är svårt för konsumenter att värdera miljöpåståenden ställs höga krav på tydlighet i marknadsföringen, säger Charlotte Söderlund och fortsätter:

– Det är därför viktigt att vid marknadsföring med påståenden som rör massbalansprincipen att endast använda tydliga och entydiga påståenden som kan styrkas. Om miljöpåståendet inte är tydligt måste det förklaras i omedelbar närhet till påståendet, säger Charlotte Söderlund.

Bör ha en genomsnittlig kund i åtanke

Som företag gäller det att ha en genomsnittlig konsument i åtanke. Och en konsument som har lite ont om tid, dessutom.

– Konsumenter kan inte förutsättas ha några kunskaper i hur massbalansen fungerar utan det är dennes intryck av marknadsföringen vid en flyktig kontakt som är utgångspunkten för den marknadsrättsliga bedömningen, säger Charlotte Söderlund.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.