Sustainable Brand Index (SBI) är en rankning som undersöker hur varumärken uppfattas av konsumenter ur hållbarhetsperspektiv. Rankningen, som omfattar hundratals varumärken, presenteras en gång om året och bygger på en enkät med över 20 000 respondenter. Vinnare presenteras i en rad olika kategorier, som Mat, E-handel och Myndigheter.
SBI skärper riktlinjer – vill städa bland kommunikationsmissarna
VARUMÄRKE
Sustainable Brand Index (SBI) rankar hur varumärkens hållbarhet uppfattas av konsumenter. Men resultatet presenteras ibland på ett otydligt sätt av de som deltar i rankningen. Nu skärper SBI riktlinjerna för hur kommunikationen ska skötas och aviserar att mer kraft kommer att läggas på att jaga syndare.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
- Full tillgång till allt digitalt material
Men det är ibland svårt att skilja på verklig hållbarhet och uppfattad hållbarhet i kommunikationen runt rankningen. Nu går SBI ut med nya riktlinjer för hur de rankade varumärkena får kommunicera kring sina resultat.
– Vi har under de senaste ett till två åren diskuterat med relevanta intressenter på marknaden och analyserat vad som är nästa steg för den publika delen av Sustainable Brand Index, alltså rankningen. Den har haft och har fortfarande en viktig roll för att många företag ska prioritera hållbarhetsfrågorna högre, varumärke och kommunikation är en viktig drivkraft. Eftersom mognadsgraden inom hållbarhet bland företag har utvecklats en hel del på de tolv år som vi har gjort studien ser vi att den rollen måste utvecklas. Sen har vi under de senaste åren noterat fler exempel på företag som har svårt att hålla sig till de riktlinjer vi har satt upp kring kommunikation och då måste vi agera, säger Erik Elvingsson Hedén.
Ställer krav på kommunikationen
De ändringar som görs i kraven från SBI är dels att det måste framgå att resultaten baseras på konsumenters uppfattning om varumärket i direkt anslutning till att resultaten presenteras. Ett exempel på det är att organisationer som skickar ut ett pressmeddelande om sitt resultat måste skriva ut detta i rubriken i pressmeddelandet. SBI byter även ut den runda medaljen mot en rektangulär med mer information om hur rankningen går till.
Slutligen kommer SBI enligt sitt pressmeddelande att bli mer aktiva när det gäller att övervaka hur varumärken kommunicerar sitt resultat i rankningen och har skapat en särskild epostadress för tipsare. SBI åtar sig att undersöka och agera mot det varumärke som eventuellt brister i informationen kring sina resultat.
– Den viktigaste åtgärden är nog att vi byter ut själva sigillet som man får om man är vinnare och branschvinnare. Utöver det handlar det om att vi kommer lägga mer interna resurser på att kontakta de företag som inte sköter sig, säger Erik Elvingsson Hedén.
Inga sanktioner
Han har ännu så länge inte fått så mycket respons på förändringen, men det som hörts har varit positivt.
Varför är detta så viktigt, menar du?
– Den viktiga roll som rankingen har haft och har på marknaden vill vi upprätthålla och då måste vi utvecklas i denna riktning. Sen är det viktigt för oss att det vi gör inte används på ett felaktigt sätt, det skadar vårt varumärke, säger Erik Elvingsson Hedén.
Har ni några sanktioner mot de som bryter mot era regler för kommunikation kring rankningen?
– Vi har inga specifika sanktioner, vi tror inte att det gynnar någon. De gånger vi har sett övertramp och adresserat avsändaren har de åtgärdat utan klagomål.