Segelskeppet Vega ska åter tjäna som fraktfartyg

Transport Skonaren Vega, som seglade frakt på Östersjön i början av 1900-talet, ska nu frakta kaffe på sydligare breddgrader. Hon har köpts av ett rederi som satsar på hållbara sjötransporter med segelfartyg – ett alternativ som företagets grundare, Danielle Doggett, ser en ökad efterfrågan på.

Segelskeppet Vega ska åter tjäna som fraktfartyg
Skonaren Vega är på väg mot Sydamerika för att frakta kaffe. Foto: Sailcargo.

Första gången Danielle Doggett, vd och grundare för Sailcargo Inc, såg Vega var år 2014 utanför staden Haarlem i Nederländerna. Hon fastnade genast och bad om att få gå ombord skeppet för att fotografera det.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Miljö & Utveckling premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
  • Full tillgång till allt digitalt material
Redan prenumerant?

– Jag tyckte att hon var ett av de vackraste skeppen jag någonsin sett. Jag fotade varje liten detalj i träbearbetningen, lastluckan, masten och riggningen. Det slutade med att jag hade omkring 300 bilder, säger hon.

Kontaktades av familjen Bergström

Samma år var hon i startgroparna av sitt nystartade företag Sailcargo Inc, vars affärsidé är att erbjuda hållbara sjötransporter med segelfartyg.

Två år senare, år 2016, när verksamheten kommit en bit på vägen, blev hon kontaktad av Vegas ägare; familjen Bergström från Västervik. Hon var då i full färd att tillsammans med ett team av andra segelfantaster bygga bolagets första segelfartyg Ceiba.

– De hade fått höra om att vi höll på att bygga Ceiba, och kom ihåg mig som ”hon som tog så många bilder”. Det roliga är att vi faktiskt har tagit inspiration från Vega när vi har byggt Ceiba, säger Danielle Doggett.

Skonaren Vega. Foto: Sailcargo Inc.

På väg mot sydligare breddgrader

Vega byggdes 1909 som fraktfartyg. Hon sjönk 1985, men drogs så småningom upp och restaurerades mellan 1993- 2008. Därefter har hon varit en del av kulturarvet i Östersjöregionen.

Fram tills nu. Uppköpet av Sailcargo Inc har nämligen precis blivit klart och hon är nu på väg mot sydligare breddgrader för att återigen göra det hon en gång var ämnad för – att segla som fraktfartyg.

Blir rederiets första fartyg

Eftersom fartyget Ceiba ännu inte är färdigställd blir hon dessutom bolagets första fraktfartyg i bruk. Planen är att hon ska frakta kaffe mellan Colombia och New Jersy för en kaffetillverkare som satsar på ekologiskt och fair-trade kaffe.

– Vi märker att efterfrågan av fossilfria sjötransporter ökar enormt. Vi har blivit kontaktade av företag från hela världen som vill använda våra skepp som fraktfartyg. Redan nu är vi helt fullbokade med Vega, säger Daniella Doggett.

Använder modern teknologi som komplement

Hon berättar att det finns några liknande bolag som deras, men att alla har sin unika affärsidé.

– Det som är unikt för oss är att vi som komplement till vindkraften använder modern teknologi, med motorer som drivs av el eller grön vätgas. De andra använder antingen dieseldrivna motorer eller bara vindkraft, säger Danielle Doggett.

Blir det dyrare att använda er lösning?

– Nej, det ligger på samma prisnivå som att använda ett vanligt fraktfartyg.

Danielle Doggett, vd och grundare till Sailcargo Inc.

Kommer det att ta längre tid?

– Vi kommer segla långsammare, men när vi väl kommer in till hamnen behöver vi inte vänta i kö. De stora skeppen behöver vänta på kranarna och på att tanka. Ibland behöver de vänta i två veckor, det behöver inte vi. Så vi räknar med att det kommer gå ungefär lika snabbt.

Vad är den största utmaningen?

– Det är att vi inte har möjlighet att ta containrar på fartyget. Eftersom containrar är väldigt standardiserat kan det bli en utmaning för många. Men det finns också fördelar med att använda vår lösning då vi kan frakta långa varor, som inte ryms i en container, säger Danielle Doggett.

Hur ser du på framtiden på sjötransporter med segelfartyg?

– Idén med vår verksamhet är att inspirera stora industriella fraktbolag. När de ser att det finns en marknad och en stor efterfrågan på fossilfria transporter, hoppas vi att de ska ta efter, säger Danielle Doggett och fortsätter:

– Vår förhoppning är också att påverka politiker att ta beslut som är mer miljövänliga. I Costa Rica, där vi bygger Ceiba, har man faktiskt börjat titta närmare på sin havspolitik och hur den ska bli mer miljövänlig. Där har man undersökt vår lösning som ett fossilfritt transportalternativ.

Så om du tänker tio år framåt?

– Då hoppas jag att sjöfartstrafiken är helt utsläppsfri. Personligen tror jag mycket på grön vätgas som drivmedel, men också att man använder sig mer av vindkraft. Vind har tjänat oss i tusentals år. Vi måste ta vara på den tillgången igen, säger Danielle Doggett.

Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.