Efter att ha tecknat ett samarbetsavtal med Consupedia får nu restauranggrossisten Martin och Servera tillgång till världens största hållbarhetsdatabas för livsmedel. Klimatdata som förhoppningsvis ska göra restaurangbranschen mer hållbar.
Så ska klimatdata göra restaurangbranschen mer hållbar
Miljömärkning
Sveriges största restaurang- och storköksgrossist vill sänka branschens klimatavtryck. Detta genom att erbjuda kunder information om olika produkters klimatpåverkan.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
- Full tillgång till allt digitalt material
– Att kunna se och jämföra klimatavtryck mellan olika produkter är något många kunder efterfrågar. Vi vill vara en god kraft i samhället och det här är ett samarbete som gör det lättare att välja hållbart – både för den som köper varor från oss och för gästen som vill välja hållbart på restaurangmenyn, säger Irene Waldemarson, vd på Martin och Servera, i en kommentar.
Fredrik Brounéus, chef för forskning och kommunikation på Consupedia, berättar att databasen gör det möjligt att knyta olika parametrar till specifika livsmedelsprodukter.
– Genom att göra livsmedelssystemet transparent gör vi det möjligt för människor att göra medvetna val över sin konsumtion. Restaurangbranschen har utryckt en vilja att ställa om och göra saker annorlunda – då behöver man tillräcklig information för att klara övergången, säger Fredrik Brounéus till Miljö & Utveckling.
Hur kommer systemet att se ut?
– I vårt eget system, som sig riktar direkt till konsumenter, räcker det med att skanna en produkts streckkod med mobiltelefonen. Då dyker hållbarhetsinformationen upp på skärmen. Exakt hur Martin och Serveras system kommer att se ut är svårt att säga. Däremot står det klart att kunder kommer kunna se och jämföra produkternas klimatavtryck, säger Fredrik.