Nu finns ett gratisverktyg, Climate Education Tool, som ska hjälpa leverantörer att komma igång med sitt klimatarbete. Verktyget är inte tänkt för rapportering eller beräkning av klimatutsläpp, utan ska hjälpa företagen att analysera läget och förstå hur de kan få ner sina utsläpp.
Nytt verktyg ska hjälpa leverantörer med klimatarbetet
Klimatavtryck
Ett nytt verktyg ska hjälpa leverantörer att komma igång med klimatarbetet. Gratisverktyget siktar på företag i Asien men fungerar lika bra för mindre och medelstora företag (SME) i Sverige.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
- Full tillgång till allt digitalt material
Verktyget är framtaget av Axfoundation och är uppbyggt för att vara enkelt att förstå och använda, och för att passa många olika branscher.
– Jag jobbar mycket med leverantörsfrågor och hållbara leverantörskedjor och har tittat på scope 3 i flera år. Många vill börja mäta och rapportera scope 3, men det finns en kunskapslucka mellan de västerländska företagens behov av att minska utsläppen i scope 3 och leverantörsföretagens förmåga att veta vad de ska mäta och hur de ska rapportera, säger Viveka Risberg, som är initiativtagare och projektledare för det nya verktyget på Axfoundation.
Klent utbud av verktyg för klimatarbete
Axfoundation gjorde en förstudie där 15 leverantörer intervjuades, och det visade sig vara ovanligt med klimatmål i linje med 1,5-gradersmålet.
Med hjälp av två studenter undersöktes också hur utbudet av verktyg såg ut. Det visade sig att det bara fanns två öppna verktyg på nätet. Båda var avancerade och riktade sig till köpande företag.
– Då bestämde vi oss för att här behövs det något för att öka takten. Dels för att leverantörerna ska få mer kunskap och kännedom om frågan och vad de ska göra. Men det ger också köparna möjlighet att kommunicera till sina leverantörer att de måste sätta fart, säger Viveka Risberg.
Kan inte användas för utvärdering
Hon poängterar att verktyget inte är till för utvärdering av leverantörerna.
– Det är helt och hållet till för leverantörerna och all data stannar hos dem. Det är inget de ska fylla i för att göra kunden nöjd.
Verktyget innehåller ett slags guide, med frågeformulär där leverantören svarar ja eller nej. Sedan genereras en att-göralista.
– Den kan man enkelt skriva ut och gå till sin ledning med, så ser de att det här är det vi måste göra. Sedan kan man systematiskt checka av det man behöver göra för att få ned sina utsläpp, säger Viveka Risberg.
Ska enkelt kunna skickas vidare
Ytterligare en funktion är en inbjudningstext, som leverantören kan skicka till sina underleverantörer för att inspirera dem att använda verktyget.
Verktyget finns än så länge bara på engelska, men ska översättas till mandarin och anpassas till behoven hos kinesiska företag.
– Vi kommer att göra en lokalanpassning, vi testar hela tiden det här verktyget på leverantörer i Kina. Vi kommer att fortsätta att utveckla det så att det verkligen blir leverantörsanpassat, säger Viveka Risberg.
Även svenska företag kan använda verktyget
Fakta
Projektet
Svensk Handel, med 9 000 medlemmar, är en av aktörerna bakom verktyget.
– Vi har utvecklat det för leverantörsföretag, men det går att använda av vilket företag som helst. Det finns massor av svenska små och medelstora företag som inte har satt igång, och de kan också ha nytta av verktyget. Vem som helst i början av sin klimatresa har lika stor nytta av det, säger Viveka Risberg.
Vilka resultat kan man förvänta sig?
– Man får höjd kunskap och en bra action plan för vad man måste göra. Man får de rätta frågorna och får göra de rätta analyserna i rätt ordning för att kunna sätta en strategi och mål för sitt eget klimatarbete, säger Viveka Risberg.
Vilken information behöver man ha om sin egen verksamhet?
– Man behöver veta vilken typ av elförsörjning man har och vilken typ av drivmedel, och en del annat. Man kommer att behöva ta reda på en del saker.
Vad kan resultatet användas till?
– Det kan användas för att få ner sina utsläpp. Nästa steg kan bli en påbyggnad med en mätnings- och rapporteringsdel.
Ingår leverantörens eget scope 3?
– Ja, vi förklarar vad scope 1, 2 och 3 är för något. Leverantören anmodas att sätta mål för sitt scope 1 i första hand, därefter scope 2 och 3. Verktyget kan enkelt skickas vidare till underleverantörer. Poängen är att det ska användas i hela leverantörskedjan.
Ingen svensk version
Någon svensk version är inte planerad. Däremot kan det bli aktuellt att vidareutveckla verktyget med funktioner för mätning och rapportering.
– De som gör investeringar och ställer om sin produktion ska kunna belönas och få mer affärer och därför är det viktigt att man så småningom ska kunna mäta och rapportera de framsteg man gör, säger Viveka Risberg.