Systembolaget satsar på pappkasse – men plastpåsen lever kvar

Klimat Ut med plastpåsen och in med papperskassen. Det är Systembolagets ambition när de nu lanserar papperskassar i alla sina butiker. Men varför har det statligt ägda bolaget inte gjort det tidigare, kommer det verkligen generera i några miljövinster och hur stor roll spelar kundernas åsikter?

Systembolaget satsar på pappkasse – men plastpåsen lever kvar
Stina Lundqvist, hållbarhetsutvecklare på Systembolaget.

Frågan om plastpåsens vara eller icket vara är omdebatterad. Det konstaterar Stina Lundqvist, hållbarhetsutvecklare på Systembolaget.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Miljö & Utveckling premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
  • Full tillgång till allt digitalt material
Redan prenumerant?

– Just påsar har skapat en ganska stor debatt. Det är många som har en åsikt och känslor kopplat till påsar. De är enkla att relatera till, säger hon.

Men trots den laddade frågan har Systembolaget nu beslutat sig för att lansera papperskassar i alla sina butiker. För bara några veckor sedan började de att skickas ut till butiker från norr till söder. Nu kan kunderna välja mellan en plastpåse för sex kronor, eller en papperspåse för fyra.

– Vi känner oss trygga med att det här är det bästa alternativet. Anledningen till att vi gör det här för att vi, som så många andra, vill minska användningen av onödig plast i vår verksamhet och bidra till en bättre miljö och klimat, säger Stina Lundqvist.

Genomförde pilotprojekt

Hon berättar att Systembolaget under våren 2021 genomförde ett pilotprojekt där de sålde papperskassar i butikerna i Värmland. Detta för att vara säkra på sin sak innan de drog på för fullt. I pilotprojektet utvärderade Systembolaget papperspåsarna utifrån frågeställningar som kundnöjdhet, hållfasthet, olika typer av driftsfrågor och klimatpåverkan.

– Vi såg att fördelarna med papperskassarna vägde tyngre än plastkassarna och startade därefter upp en upphandlingsprocess för storskalig försäljning, säger Stina Lundqvist.

Vad exakt fick ni ut av pilotprojektet?

– Vi kunde se att andelen köpta plastpåsar ungefär halverades till förmån för papperspåsen, vilket ger en klimatvinst.

Hur kan ni säkerställa att papperskassen är bättre för klimatet?

– Vi har dels lutat oss mot befintliga livscykelanalyser, dels tagit fram en egen. Fördelen med papperspåsen är att den produceras med enbart förnybar energi i hela värdekedjan. Dessutom befinner sig hela produktionen i Sverige, från råvara till påse. Om påsarna sedan kastas i naturen är det bättre med papper än plast. Men med det sagt medför även vår plastpåse lågt klimatavtryck då det är återvunnen plast, så det var inte helt självklart, säger Sina Lundqvist och tillägger:

– Allra bäst är så klart att inte använda någon engångskasse alls.

Varför har ni inte gjort det här tidigare?

– Det kom en pandemi som gjorde att vi fick prioritera annorlunda, samt att vi valt att testa och utvärdera under längre perioder, säger Stina Lundqvist.

Varför kan man inte ta bort plastpåsen på en gång?

– Det är först när vi nu skalar upp det här som vi kan utvärdera hur det fungerar på riktigt. Som hur påsen fungerar i drift och om den håller för vad den lovar. Sedan är det också skakigt på råvarumarknaden, med brist på papper. Så det finns olika aspekter och utmaningar att ta hänsyn till, säger Stina Lundqvist och fortsätter:

– Men vår ambition är att plocka bort plastpåsen helt ur vårt sortiment. När det kommer att ske kan jag inte svara på. På lång sikt är vårt mål att plocka bort engångspåsar helt och endast erbjuda våra kunder flergångspåsar samt återanvända de leverantörskartonger vi erbjuder vid kassalinjen.

Hur stor roll spelar det vad kunderna tycker?

– Vår första prioritet är att det ska vara bättre för klimatet, sedan är vi självklart måna om vad våra kunder tycker. Men det är inte kunderna som avgör. Samtidigt kan vi se är att kunderna bli mer och mer medvetna. Mellan 2016 – 2021 minskade försäljningen av plastpåsar med 56 procent, säger Stina Lundqvist.

Samtidigt understryker hon att den verkliga utmaningen är vad kunderna stoppar i sina påsar.

– Det är det största klimatavtrycket. Att tillverka våra förpackningar utgör en tredjedel av vår verksamhets totala klimatpåverkan. Så det är vår största utmaning. Där har vi nu vår nya märkning som ska göra det enklare för kunderna att välja hållbart när de handlar hos oss.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.