Det framgår av en undersökning som Fortum gjort bland 80 av Sveriges 500 största företag.
Miljöfrågornas innebörd för storföretagens affärsverksamhet har framför allt ökat bland stora företag. Det är uppemot 90 procent av företagen som anser att denna betydelse har ökat. Den positiva utvecklingen mot en allt större miljöfokusering smittar av sig på olika delar i företagen. Bland annat så har numera 4 av 10 storföretag fattat aktiva beslut om användning av miljömärkt el.
Under den kommande femårsperioden tror också 6 av 10 företag att det miljöarbete som genomförs kommer att visa sig i resultatböckerna i form av högre lönsamhet. Ju större ett företag är desto större är optimismen kring framtida lönsamhet.
Bland storföretagen finns också en stark optimism inför framtiden och arbetet med miljöfrågor. 7 av 10 företag uppger att de kommer att satsa relativt sett större resurser på att miljöanpassa verksamheten inom de närmaste fem åren.
Nästan samtliga, 96 procent, av de tillfrågade företagen ansåg att det är storföretagen som måste leda den gröna utvecklingen. Det är även 7 av 10 företag som anser att miljöinvesteringar inte kommer att prioriteras ned under en lågkonjunktur.