Kommentar: ”Fossilfria företagsbilar handlar om självbevarelsedrift”

Transport EU-kommissionen vill att företag köper in fler hållbara bilar. Mattias Goldman, på 2030-sekretariatet, menar att företagen borde tänka på det som en fråga om överlevnad.

Kommentar: ”Fossilfria företagsbilar handlar om självbevarelsedrift”
Mattias Goldmann på 2030- sekretariatet välkomnar EU-initiativ på hållbara företagsflott. Foto: Adobe Stock/2030-sekretariatet

När EU nu går vidare med förslaget att ställa krav på företagens fordonsflottor menar Mattias Goldmann på 2030-sekretariatet, som driver på för fossilfria transporter i Sverige, att kraven är minst sagt rimliga. Näringslivet behöver tydliga signaler från politiken anser han.

– Det vore väldigt värdefullt. Det sista näringslivet behöver är funderingen ”vart är politiken på väg?” En sådan signal på EU-nivå hade varit bra.

Inte bara signaler saknas från politiken utan även vilja. I alla fall vad gäller den svenska regeringen, menar Mattias Goldmann.

– När regeringen miljardsatsar på billigare fossila bränslen blir det såklart svårare för företagen. Det blir extra tydligt när man tittar på lätta lastbilar. Vi får dagarna i ända svara på frågor från upprörda företagare som har bytt till biogas eller eldrift och berättar att de inte får ihop kalkylen.

Vad gäller företagens eget ansvar menar han att det snarare är en fråga om självbevarelsedrift.

– Man bör inte riskera att vara kvar i det fossila när konkurrenterna har ställt om. Det är inte bra när nya anställda förväntar sig att få en tjänstecykel, kollektivtrafikkort eller elbil som löneförmån och istället får en dieselstånka.

Ursula von der Leyen har förtrott den föreslagna kommissionären för hållbara transport, Apostolos Tzitzikostas, att lägga fram ett förslag om hållbara fordonsflottor. Kommissionen har haft en konsultation kring frågan där man konstaterade att hållbara företagsflottor skulle vara ett avgörande steg för att nå nettonollutsläpp i vägtrafiken år 2030.

Nu har dessutom pressen på att införa förslaget ökat efter att Irlands regering uppmanade kommissionen att gå fram med hållbara fordonsflottor i ett brev som också undertecknades av Belgien, Österrike och Nederländerna.

Det ligger inga konkreta förslag på bordet ännu, men Intressegruppen Platform for Electromobility har t tillsammans med företag som Ikea och Coca-Cola framfört krav om 95 procent fossilfria företagsbilar år 2027. Tankesmedjan Transport & Environment har krävt att 100 procent av företagsflottor på över 100 bilar ska vara fossilfritt till 2020.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.