G7-länderna satsar fossilt
Rapporten visar bland annat att Storbritannien, Tyskland, Grekland, Polen och Slovenien planerar att öka fossilbidragen till 2030. Dessa länder ska öka satsningarna på naturgas.
– Tio år senare, när världen är i mitten av en klimatkris, fortsätter EU:s regeringar att ge enorma summor av skattebetalarnas pengar till fossila bränslen, den enskilt största orsaken till klimatförändringar. Om EU:s regeringar ser allvarligt på klimatkrisen, måste de förvandla sina långvariga åtaganden att avsluta subvention av fossil bränsle till konkreta handlingsplaner, sa Laurie van der Burg, från Friends of the Earth i Nederländerna till tidningen Euractiv.
EU:s länder lägger cirka 55 miljarder euro årligen på fossilbidrag. G7-länderna satsar årligen 100 miljarder dollar för att driva fossila verksamheter vidare.
Läs hela rapporten här.
publicerad 17 september 2019