Mindre effekt
Mer begränsade effekter på konsumtionsbeteendet hade däremot olika bidrag och stöd för installationer av miljöförbättrande åtgärder i bostäder.
Även informativa styrmedel när det gäller konsumtion av mat hade begränsade effekter på beteendet. Klimat- och miljömärkning av mat ökade andelen miljövänliga val hos konsumenten med cirka 5 – 10 procent. Hyllmärkning ledde till ökad försäljning av vissa varor som till exempel ekologiskt kaffe och olivolja, men inte av andra varor som till exempel ekologiskt mjöl.
Kombinera olika medel
Generellt har informativa styrmedel som inte kombineras med andra styrmedel haft begränsade effekter på både beteenden kring boende och ätande.
– Det här resultatet bekräftar tidigare erfarenheter att informativa styrmedel har begränsade effekter i de fall åtgärderna kräver relativt stora uppoffringar eller kostnader av konsumenten. Däremot kan informativa styrmedel ha en förstärkande effekt när de koordineras och synkroniseras med regleringar och andra styrmedel, säger Magnus Hennlock på IVL, som är en av rapportens författare.
Du hittar hela rapporten här.