Coronapandemin: Hållbarhetsarbetet rullar på hos Västtrafik

Hållbarhet i praktiken Hos kollektivtrafikföretaget Västtrafik, rullar hållbarhetssatsningarna på trots att ekonomin kärvar. Men många anställda stannar hemma, bland andra hållbarhetschefen Hanna Björk.

Coronapandemin: Hållbarhetsarbetet rullar på hos Västtrafik
Hanna Björk. Foto: Västtrafik

Hanna Björk hos Västtrafik arbetar hemma. Möten sker via Skype. Företaget, som ansvarar för kollektivtrafiken i Västra Götaland och där hon är hållbarhetschef, har påverkats kraftigt av krisen.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Miljö & Utveckling premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
  • Full tillgång till allt digitalt material
Redan prenumerant?

Resandet har minskat, när allt fler gör som hon eller avstår från resor av andra skäl som också har med covid-19 att göra. För företaget innebär det en förlust som motsvarar omkring 100 miljoner kronor i månaden.

– Vi ser nästan en halvering av resandet. Våra partner, trafikföretagen, har haft höga sjuktal också. Men vi upprätthåller ändå trafiken enligt Folkhälsomyndighetens riktlinjer, berättar hon.

Hållbarhetsarbetet rullar på hos Västtrafik

Det ska inte bli trångt i trafiken alltså, som det blivit ibland i Stockholm när länstrafikbolaget minskade antalet turer. Där det behövts, har extra turer lagts till. Men just hennes eget område har inte påverkats nämnvärt.

– Det rullar på och det finns inget uttalat om att skära i kostnader. Vi är kanske inte lika utsatta som vissa privata företag i en sådan här situation, säger hon.

Långsiktiga satsningar

Det stora hållbarhetssatsningarna beslutades för länge sedan och målen kvarstår, oberoende av corona. Men så säger hon också:

– Men vi vet ju inte hur det kommer att sluta, för regionen kommer att ha stora utgifter på många områden. Vi kommer kanske att sakta ner tempot, men vi är inte där än, säger Hanna Björk.

Risk för försenade leveranser

Möjligtvis kan en del satsningar försenas, om leverantörer av nya fordon får problem. Och kanske kommer Västtrafik att säga nej till att delta i några fler projekt än om covid-19 inte drabbat samhället.

Men Hanna Björk ser också möjligheter vad gäller krisen och resandet.

– Många jobbar hemma. Upptäcker man då att det fungerar bra och kanske man fortsätter att göra det, kanske inte varje dag, men någon dag i veckan.

Nya resmönster pekar på nya möjligheter

En annan variant är att några arbetar hemma en del av dagen och åker till arbetet när det inte är rusningstrafik. Då kan fordonen inom kollektivtrafiken användas smartare. Fler har också börjat cykla under krisen vilket också påverkar kollektivtrafiken.

– Sådant är ju jättespännande. Vi funderar på hur vi ska kunna lägga upp vårt arbete för att hjälpa resenärer att hålla kvar vid sin cykel. Kan man få människor att behålla en ny bra vana, är det bra.

Ett evighetsjobb

Att hållbarhet skulle få stryka på foten rent generellt, på grund av krisen tror hon inte på.

– Jag skulle nog vilja säga att en sådan här händelse visar att hållbarhetsarbetet är oerhört viktigt. Det är ett evighetsjobb som blir viktigare och viktigare och att vi måste hålla ut. Jag tror att de som inte lägger hållbarhet som grund, är nog ganska snart uträknade, säger Hanna Björk.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.