Hos Ikea handlar det akuta hållbarhetsarbetet till följd av coronakrisen om socialt ansvar. Koncernen har inrättat en fond på 280 miljoner kronor för hjälp i pandemikrisen.
Ikea: De som tar ansvar blir kvar
Hållbarhet i praktiken
Jonas Carlehed, hållbarhetschef för Ikea Sverige, berättar att företagets hållbarhetsmål ligger fast trots minskade intäkter under coronapandemin. Och Ikeas konsumentundersökningar visar att kunderna hellre handlar av företag som tar ansvar.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
- Full tillgång till allt digitalt material
Tält och pyssel ska hjälpa
Det kan till exempel gå till donationer av den sorts tält som brukar användas i flyktingkriser men som nu kan användas intill sjukhus för säkrare diagnos av eventuellt smittade patienter. Det kan också handla om företagets egna produkter; sängkläder, pyssel till barn och så vidare. 17 miljoner har tilldelats svenska projekt. Företaget har levererat madrasser till fältsjukhuset på Stockholmsmässan, bland annat.
– Vi har ett antal alternativ för vad vi gör tillsammans med bland andra Röda korset och Rädda barnen. För min del och för mitt team, är det fokus på lokalt krisstöd och vi har hela tiden kontakt med våra sociala partners, berättar Jonas Carlehed för Miljö & Utveckling.
Ikeas ansvar för sociala frågor extra viktigt
Han menar att för just Ikea är den sociala dimensionen extra viktigt med tanke på lågprisprofilen, som har en social dimension. Företaget ser det låga priset som en förutsättning för att många ska kunna leva hållbart.
För företaget självt, innebär krisen förstås minskade intäkter. På en del marknader har varuhusen stängt helt, medan försäljningen minskat drastiskt på andra. E-handeln har dock ökat. I Sverige har det gått bättre än på annat håll.
Hållbarhetsmålen ligger fast
Vissa projekt kanske måste pausa. Men hållbarhetsmålen kvarstår, vilket bland annat innebär att företaget ska vara klimatpositivt till år 2030. Satsningen på cirkularitet fortsätter också. Jonas Carlehed räknar med att det också kan avgöra hur företaget klarar sig efter krisen. Företagets regelbundna konsumentundersökningar visar att hållbarhet blivit än mer viktigt bland kunderna.
– Det är väldigt tydligt att man vill handla mer med företag som tar ansvar för något större än att bara sälja saker. Det är alldeles entydigt när vi sammanfattar studierna, berättar han.
Krisen kan ses som en möjlighet
Fakta
Så påverkar Corona kunderna
Han ser coronakrisen som en möjlighet att vända utvecklingen till något mer hållbart. Han berättar att hos Ikea ger det kraft att arbeta.
– Vi ser vad en akut kris kan göra. Du kan också se den som en oerhörd möjlighet, säger han.
Mer fokus på hälsa
Kampanjer och aktiviteter till kunder ska förändras utifrån det ändrade kundbeteendet. Företaget ska bland annat prata om det mer hälsosamma livet förutom det som är mer hållbart.
– Vi behåller inställningen att hållbarhet är grunden för att vi ska vara ett framgångsrikt företag framöver. Det blir viktigare än någonsin. Även den sociala delen kommer att vara mycket viktig, säger han.
Utemöbler och kastruller säljer bra
I företagets försäljning syns också spår av krisen. Rekommendationen är att vistas utomhus, så utomhusmöbler säljer bättre. Dessutom lagar många mer mat när de är hemma mer för att stoppa smittspridning. Så kastruller säljer bra.